dc.description.abstract | Introduction: Implementation of teledermatology in primary care offers the possibility of treating patients using
specific dermatologic knowledge in far away places with infrequent availability to these services. It is a priority to
implement teledermatology services which demonstrate diagnostic reliability and satisfaction among users.
Objectives and methods: To measure the diagnostic reliability of an asynchronous teledermatology web based
application by means of intraobserver and interobserver concordance during teleconsultation and traditional presential
(«face to face») consultation. Furthermore, to evaluate user satisfaction regarding the teleconsultation and the web
application.
Results: A sample of 82 patients with 172 dermatologic diagnoses was obtained, in which an intraobserver concordance
between 80.8% and 86.6%, and an interobserver concordance between 77.3% and 79.6% were found. Satisfaction was
evaluated to be on an average of 92.5%.
Conclusions: The teleconsultation reliability in teledermatology is evidenced to be high, and is susceptible of
improvement through the implementation of health information standards and digital dermatologic photography protocols. utilizando conocimiento dermatológico específico desde lugares remotos que no poseen estos servicios con frecuencia. Es
prioritario implementar servicios de teledermatología que demuestran fiabilidad diagnóstica y satisfacción entre todos los
usuarios.
Objetivo y métodos: Medir la fiabilidad diagnóstica de una aplicación web de tele-dermatología asíncrona a través de
la concordancia intra-observador e inter-observador, durante la tele-consulta y la consulta presencial. Además, evaluar la
satisfacción de los usuarios con respecto a la tele-consulta y aplicación Web.
Resultados: Se obtuvo una muestra de 82 pacientes con 172 diagnósticos dermatológicos, donde se presentó una
concordancia intra-observador entre 80.8% y 86.6%, por su lado la concordancia inter-observador varió entre 77.3% y
79.6%. La satisfacción alcanzó un promedio de 92.5%.
Conclusiones: Se evidencia que la fiabilidad de la tele-consulta en tele-dermatología es alta, susceptible de mejorar a
través de la implementación de estándares de información en salud y protocolos de fotografía dermatológica digital. | |