Tesis
Gestión municipal y calidad del servicio público en la municipalidad distrital de Chugay, año 2016
Autor
Briceño Vega, Yalene
Institución
Resumen
This thesis was carried out in the District Municipality of Chugay, in the mountains of
La Libertad Region, Peru; has as main objective to sustain how the Municipal
Management influences the Quality of the Public Service of the District Municipality of
Chugay. After examining the problematic reality, the research problem has been
formulated: How does Municipal Management influence the Quality of Public Service
in the District Municipality of Chugay, year 2016? In the collection of data, two
populations have been taken into account, the same being the samples: eighteen
managers responsible for area and fifteen representatives of the urban rounds, to
which a survey has been applied. Institutional documents such as institutional
budgets, income and expenditure execution, and payrolls for the last two years have
been reviewed in a complementary manner.
The results obtained have allowed to make the corresponding analysis and
discussion, thus demonstrating the validity of the hypothesis: Municipal Management
has a direct and restrictive influence on the Quality of Public Service in the District
Municipality of Chugay, in 2016.
Finally the conclusions and recommendations have been formulated, the main
conclusion establishes that the dimension that qualifies as weakness in the
independent variable is about human resources, which influences in a restrictive way
the weaknesses of the dependent variable (slow administrative procedures, poor
water supply Drinking and sewerage, and little supervision of public lighting). Against
this, it is recommended, to develop programs of reinforcement of training and
professionalisation of the workers, as well as to improve their system of contracting. La presente tesis se ha realizado en la Municipalidad Distrital de Chugay, en la
sierra de la Región La Libertad, Perú; tiene como objetivo principal sustentar
cómo la Gestión Municipal influye en la Calidad del Servicio Público de la
Municipalidad Distrital de Chugay. Después de examinar la realidad problemática
se ha formulado el problema de investigación: ¿Cómo influye la Gestión Municipal
en la Calidad del Servicio Público en la Municipalidad Distrital de Chugay, año
2016?. En la recolección de datos se han tenido en cuenta dos poblaciones,
siendo las mismas las muestras: dieciocho directivos responsables de área y
quince representantes de las juntas vecinales, a los cuales se le has aplicado una
encuesta. De manera complementaria se han revisado documentos de la
institución como los presupuestos institucionales, ejecución de ingresos y gastos,
y planillas de los dos últimos años.
Los resultados obtenidos han permitido hacer el análisis y discusión
correspondientes, llegando a demostrar la validez de la hipótesis: La Gestión
Municipal influye en forma directa y restrictiva en la Calidad del Servicio Público
en la Municipalidad Distrital de Chugay, año 2016.
Finalmente se han formulado las conclusiones y recomendaciones, la principal
conclusión establece que la dimensión que califican como debilidad en la variable
independiente es sobre recursos humanos, que influye de manera restrictiva en
las debilidades de la variable dependiente (lentos trámites administrativos,
deficiente suministro de agua potable y alcantarillado, y poca supervisión del
alumbrado público). Frente a ello se recomienda, desarrollar programas de
reforzamiento de capacitación y profesionalización de los trabajadores, así como
mejorar su régimen de contratación. Tesis