Tesis
Cuidado de enfermeria a la familia cajamarquina: bases teoricas y pedagogicas del aprendizaje
Autor
Romero Muñoz, Francisca Elena
Institución
Resumen
The present work of investigation was realized with the purpose of describing and analyzing the theoretical and pedagogical bases that utilize the educational one of Infirmary to obtain the learning of the care to the cajamarquina family in the Professional Academic School of Infirmary of the National University of Cajamarca. The referential theoretician is based on the authors: Lafosse, Bustamante, Waldow and Demo, that allowed us to analyze the concepts of the care. It used method of investigation qualitative descriptive - exploratory; the participants were educational of infirmary, who have the commitment to teach the care; the data collection was through the semi-structured interview, The results have been grouped in three thematic categories: 1) Theoretical bases of the care / care Cajamarquina family, with their subcategories: a) Biomedical conception of the family care, b) Humanistic conception of the family care, c) Recognizing knowledge to educate the family caregiver; 2) Role of the nurse in teaching education, with their subcategories: a) Coach and guide to participatory learning, b) Finding new strategies for teaching-learning, c) Learning experiences that guide teaching performance; 3) Educate the caregivers of family care with social action, with their subcategories: a) caring and lead with quality/warmth, b) promoting visibility of care, c) obstacles in the way of teaching learning of family care. El presente trabajo de investigación se realizó con el propósito de describir y analizar las bases teóricas y pedagógicas que utilizan las enfermeras docentes de la Universidad Nacional de Cajamarca, en el cuidado a la familia cajamarquina. El referencial teórico está basado en los autores: Waldow, Bustamante, Lafosse y Demo, quienes permitieron analizar los conceptos relacionados con el cuidado y con la enseñanza-aprendizaje. Se utilizó el método de investigación cualitativo, descriptivo – exploratorio, las participantes fueron docentes de enfermería, que tienen el compromiso de enseñar el cuidado; la recolección de datos fue a través de la entrevista semiestructurada, los resultados han sido agrupados en tres categorías temáticas: 1) Bases teóricas del cuidar/cuidado a la familia cajamarquina, con sus Subcategorias: a) Concepción biomédica del cuidado a la familia, b) Concepción humanística del cuidado a la familia, c) Reconociendo saberes para educar al cuidador de la familia; 2) Rol de la enfermera(o) docente en la enseñanza, con sus subcategorias: a) Orientador y guía del aprendizaje participativo, b) Buscando nuevas estrategias de enseñanza – aprendizaje, c) Experiencias de aprendizaje que guían la actuación docente; 3) Educar a cuidadores del cuidado familiar con actuación social, con sus subcategorias: a) Cuidar y liderar con calidad/calidez, b) Promover y promocionar la visibilidad del cuidado, c) Obstáculos en el camino de la enseñanza aprendizaje del cuidado a la familia.