Neutrality in quality evaluation and in models of higher education evaluation: the cases of Colombia, Argentina and Brazil

dc.creatorHerles, Nina Eleonor Vizcarra
dc.creatorCondorena, Edwin Guido Boza
dc.creatorPereira, Elisabete Monteiro de Aguiar
dc.date2011-07-01
dc.date2014-07-21T17:09:10Z
dc.date2015-11-26T11:41:29Z
dc.date2014-07-21T17:09:10Z
dc.date2015-11-26T11:41:29Z
dc.date.accessioned2018-03-28T20:45:08Z
dc.date.available2018-03-28T20:45:08Z
dc.identifierAvaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas). Universidade de Sorocaba, v. 16, n. 2, p. 291-315, 2011.
dc.identifier1414-4077
dc.identifierS1414-40772011000200004
dc.identifier10.1590/S1414-40772011000200004
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772011000200004
dc.identifierhttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772011000200004
dc.identifierhttp://www.repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/44052
dc.identifierhttp://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/44052
dc.identifier.urihttp://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/1234805
dc.descriptionThis article founded on documental analysis as well as on analysis of the literature in the field, addresses the issue of non-neutrality of quality assessment; it discusses dimensions of the quality concept, identifies factors that contribute to the non-neutrality of quality in reference to universities. It emphasizes that the benchmarks that are considered valuable to the evaluator (reference model), give different characteristics to the institutional and program evaluation models for higher education, making reference to the cases of Colombia, Argentina and Brazil and discusses the different implications of its operation. It is inferred that what contributes to the non-neutrality of quality assessment are: the conceptual emphasis on one or on several quality dimensions, the purpose of the evaluator, which determines the quality benchmarks he uses, and the demands for quality which are endogenous or exogenous to the institution, program or system that is under evaluation.
dc.descriptionEn este artículo en base al análisis documental y de la literatura del área se aborda el tema de la no neutralidad de la evaluación de la calidad, se exploran dimensiones en el concepto de calidad proponiendo un modelo comprensivo, se identifican factores que contribuyen a la no neutralidad del concepto en referencia a las instituciones universitarias. Se enfatiza en que los elementos de referencia considerados valiosos para el evaluador (modelo de referencia) comunican características diferenciales a los modelos de evaluación institucional y de programas para educación superior haciendo mención a los casos de Colombia, Argentina y Brasil y se analizan las diversas implicancias en su funcionamiento. Se infiere que contribuyen a la no neutralidad de la evaluación de la calidad: el énfasis conceptual en alguna o algunas dimensiones de la calidad, el propósito que es de interés del evaluador, el cual determina el referente de calidad a utilizar, y las demandas de calidad endógenas y exógenas a la institución, programa o sistema que es objeto de evaluación.
dc.description291
dc.description315
dc.languagees
dc.publisherUniversidade de Sorocaba
dc.relationAvaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas)
dc.rightsaberto
dc.sourceSciELO
dc.subjectQuality assessment
dc.subjectHigher education
dc.subjectInstitutional evaluation
dc.subjectNo neutrality
dc.titleLa no neutralidad en la evaluacion de la calidad y modelos de evaluacion de la educación superior, casos de: Colombia, Argentina y Brasil
dc.titleNeutrality in quality evaluation and in models of higher education evaluation: the cases of Colombia, Argentina and Brazil
dc.typeArtículos de revistas


Este ítem pertenece a la siguiente institución