Tesis
Reading strategies for specific purposes designed to develop the reading and critical thinking skills in the pre-intermediate english classes at the University of Azuay
Autor
Castro Villalobos, Susana Elodia
Institución
Resumen
El presente estudio investiga las estrategias de lectura para el aprendizaje del idioma inglés con propósitos específicos y tiene como objetivo principal diseñar un folleto con actividades para desarrollar habilidades de lectura y pensamiento crítico en el nivel pre-intermedio de enseñanza del idioma inglés de la Universidad del Azuay, ubicada en la ciudad de Cuenca, provincia del Azuay, durante el año lectivo 2013-2014.
La investigación aplica el método descriptivo para explicar los diferentes aspectos que facilitan la obtención y entendimiento de los datos y características en torno a la manera en que se da el proceso de aprendizaje del idioma inglés, además de obtener un punto de vista de la situación real. Los participantes de la investigación son los veinte y siete estudiantes de la carrera de Psicología de la Universidad del Azuay que cursan el nivel pre-intermedio de inglés. Para realizar el análisis se ha utilizado principalmente tres instrumentos: una encuesta para conocer sus comentarios sobre la enseñanza de esta segunda lengua; un examen previo para conocer el nivel de aprendizaje que los estudiantes han logrado hasta el momento; y un examen posterior a la aplicación del folleto para revisar si su nivel de aprendizaje se ha elevado o no, en relación a su nivel inicial.
La conclusión general es que, luego de que la docente ha usado el nuevo folleto en las clases, los estudiantes han incrementado su nivel de comprensión de las lecturas revisadas que, además, fueron diseñadas específicamente para la carrera de Psicología. This is a study of reading strategies for specific purposes and its goal is has the to design a booklet to develop the Reading and Critical Thinking Skills in the Pre-Intermediate English classes at the University of Azuay, located in Cuenca , Azuay, during the 2014 school year. The main purpose of the research is to design a booklet containing a series of activities and classroom exercises related to the identification of word meaning in different contexts and the retention of vocabulary to help students develop strategies for reading comprehension and critical reading skills in the pre-intermediate English classes at the School of Psychology at the University of Azuay.
The research applied The Descriptive Method to explain features that facilitate the gathering of data and knowledge of the English language learning process, so that we can have an overview of the current situation of English language teaching. The participants are twenty-seven pre –intermediate level students of the school of Psychology of University of Azuay. Three research tools were used to collect information: a questionnaire for finding were used to collect information: a questionnaire for finding out their comments about their experiences in learning English at the school of Psychology, a pre test to determine the students’ level at the moment the research started, and a post test after our booklet was used in order to find out whether the students had made some progress. The main conclusion is that, after using the new booklet in class students increased their level of reading comprehension, considering the fact that activities of the booklet were specially designed for students of the school of Psychology. Magíster en Lengua Inglesa y Lingüística Aplicada Cuenca