Autor
Castillo Hernández, Mario Alberto
Resumen
The present work has as objective to guide the discussion in the linguistic and cultural diversity as a theoretical perspective to base a proposal of indigenous education in Mexico. In the first part I recapture the ideas that some authors like Boas, Sapir and Whorf exposed on the diversity of the languages and envelope the principle of the linguistic relativism. The importance that has the linguistic and cultural diversity in Mexico for the construction of an educational plan guided toward the indigenous towns discuss and I analyze the situation of the indigenous languages in front of Spanish as dominant language. In the second part the linguistic politicians that have prevailed from the Colony until our days discuss. I take like reference the Law of linguistic Rights and the current speech around an Education Bilingual Intercultural.
El presente trabajo tiene como objetivo centrar la discusión en la diversidad lingüística y cultural como una perspectiva teórica para fundamentar una propuesta de educación indígena en México. En la primera parte retomo las ideas que algunos autores como Boas, Sapir y Whorf expusieron sobre la diversidad de las lenguas y sobre el principio del relativismo lingüístico. Discuto la importancia que tiene la diversidad lingüística y cultural en México para la construcción de una planeación educativa orientada hacia los pueblos indígenas y analizo la situación de las lenguas indígenas frente al español como lengua dominante. En la segunda parte discuto las políticas lingüísticas que han prevalecido desde la Colonia hasta nuestros días. Tomo como referencia la Ley de Derechos Lingüísticos y el actual discurso en torno a una Educación Intercultural Bilingüe.