Artículos de revistas
PARADIGMS OF INTERCULTURAL EDUCATIONAL ACTION TO AUTOGESTIONARIA
DE LOS PARADIGMAS INTERCULTURALES A LA ACCIÓN EDUCATIVA AUTOGESTIONARIA
Autor
Izquierdo Barrera, Martha Lucia; Universidad Tecnológica de Pereira, Risaralda - Colombia
Institución
Resumen
The purpose of this paper is to tell the experience of the BA in ethno education and community development of the Universidad Tecnologica de Pereira, Colombia, with indigenous communities “Embera Chamí” in the departments of Caldas and Risaralda, here in Colombia.We begin with a sociohistorical and conceptual tour with the indigenous education emergence in order to contextualize to the readers which scope we are going to work in. the second part is a tour of the institutional context _ sciences for the education faculty at Universidad Tecnologica de Pereira and the creation of the BA in ethno education and community development. For finishing telling the intercultural education process from the community education. Este texto pretende contar la experiencia de la Licenciatura en Etnoeducación y Desarrollo Comunitario de la Universidad Tecnológica de Pereira Colombia, con las comunidades Indígenas Embera Chamí de los departamentos de Risaralda y Caldas en Colombia. Iniciamos con un recorrido socio histórico y conceptual con el surgimiento de la educación Indígena, con el fin de contextualizar al lector del ámbito al que nos referiremos. La segunda parte hace un recorrido del contexto institucional -la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Tecnológica de Pereira y la creación de la Licenciatura en Etnoeducación y Desarrollo Comunitario-. Para finalizar contando el proceso de educación intercultural desde lo educomunicativo, (ENTRE LO CONCEBIDO / LO VIVIDO: Una relación para cualificar la mirada).