info:eu-repo/semantics/article
Impact on the non-state sector community. Nirvana restaurant case study
Impacto en la comunidad del sector no estatal. Caso de estudio restaurante Nirvana
Registro en:
10.33262/exploradordigital.v5i1.1496
Autor
Espinosa Manugás, Julia Ma.
Romaní Bendig, Beatriz
Angulo García, Leonardo
Institución
Resumen
The position that the non-state sector has acquired in recent years in the capital, with an emphasis on gastronomic activity, both in the structure of competition and in its capacity to generate value, justifies the conduct of this research, which has as objective, to assess the impact of the restaurant "Nirvana" in the community, for which a questionnaire was used in the form of a survey prepared for the purposes of this study and validated by the Alpha coefficient of Crombach. The number of respondents was defined based on the total number of families that live in the blocks closest to the restaurant, using the sample carculator program. The results were processed through parametric statistics, factor analysis and the Chi square contingency test, using the SPSS version 22 program. It was found that the restaurant positively impacts the community, basically due to its contribution to economic activity, variable highly correlated with the generation of employment, living conditions and personal income of the inhabitants: Similarly, it was observed that the perception of the impact of the restaurant by the respondents shows a significant difference (p <0.05), being better valued for those born in the locality, those who reside in it for a longer period of time, adults over 60 years of age, women and those who live closer to it. El posicionamiento que ha ido adquiriendo en los últimos años el sector no estatal en la capital, con énfasis en la actividad gastronómica, tanto en la estructura de la competencia como en su capacidad generadora de valor, justifica la realización de la presente investigación, que tiene como objetivo, valorar el impacto del restaurante “Nirvana” en la comunidad, para lo cual se empleó un cuestionario en forma de encuesta elaborada a los fines del presente estudio y validada por el coeficiente Alfa de Crombach. La cantidad de encuestados se definió a partir del total de núcleos familiares que habitan en las cuadras más cercanas al restaurante, empleando para ello el programa Sample size carculator. Los resultados se procesaron a través de la estadística paramétrica, el análisis factorial y la prueba de contingencias de Chi cuadrado, empleando el programa SPSS versión 22. Se constató que el restaurante impacta positivamente en la comunidad, básicamente por su contribución a la actividad económica, variable altamente correlacionada con la generación de empleo, condiciones de vida e ingresos personales de los pobladores: De igual modo se observó que la percepción del impacto del restaurante por los encuestados presenta diferencia significativa (p<0,05), siendo valorada de mejor manera por los nacidos en la localidad, los que residen en esta por un mayor periodo de tiempo, los adultos mayores de 60 años, las femeninas y los que habitan más próximo a esta.