Evolution of the public understanding of science based on a bibliometric analysis of two major journals
Registro en:
Luciano Levin & Daniela De Filippo (2021) Evolution of the publicunderstanding of science based on a bibliometric analysis of two major journals, Tapuya: LatinAmerican Science, Technology and Society, 4 (1); 1954381, DOI: 10.1080/25729861.2021.1954381
2572-9861
Autor
Levin, Luciano Guillermo
De Filippo, Daniela
Institución
Resumen
Fil: Levin, Luciano Guillermo. Universidad Nacional de Río Negro. Instituto de Estudios en Ciencia, Tecnología, Cultura y Desarrollo (CITECDE). Río Negro, Argentina. Fil: De Filippo, Daniela. Universidad Carlos III de Madrid, Madrid, Spain This paper is part of the reflection initiated in 2016 following the20th anniversary of the Public Understanding of Science Journal,analyzing both the thematic evolution of the journal itself andbroader aspects of the evolution of thefield. Here, we aim toanalyze developments in PUS based on all the papers publishedin thefield’s two major journals: Science Communication andPublic Understanding of Science. We propose to study thefieldbased on the epistemic relations established between textsresulting from the references they include. Thus, although theaforementioned journals constitute our source of information, byincorporating in the analysis the references of all the papers inthese journals–which include books and other journals–wesignificantly expand the scope and build the epistemic links thatare established by the texts analyzed in a very specific way. true Este artículo es parte de la reflexión iniciada en 2016 tras el 20°aniversario de la Revista Public Understanding of Science cuandose analizó tanto la evolución temática de la propia revista comoaspectos más amplios de la evolución del campo. Aquí, nuestroobjetivo es analizar los desarrollos en el campo de laComprensión Pública de la ciencia basados en todos los artículospublicados en las dos revistas principales del campo: ScienceCommunication y Public Understanding of Science. Proponemosestudiar el campo a partir de las relaciones epistémicas que seestablecen entre las referencias que incluyen los textos. Así, sibien las revistas mencionadas constituyen nuestra fuente deinformación, al incorporar en el análisis las referencias de todoslos artículos de estas revistas, que incluyen libros y otras revistas,ampliamos significativamente el alcance y construimos losvínculos epistémicos que establecen los textos.