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Habilidades motoras fundamentales y actividad física en preescolares
Fundamental motor skills and physical activity in preschools
Autor
Fernández-Valero, Paz Belén
Institución
Resumen
Introduction: The required evidence that the acquisition of fundamental motor skills in early childhood may be a prerequisite for the participation of children's physical activity. A reciprocal and dynamic relationship has been proposed, which is strengthened since early childhood. Objective: To determine the cause and effect relationship between fundamental motor skills and the level of physical activity in preschoolers. Method: The study design is correlational- causal, with a sample of 97 preschoolers (5,55 ± 0,623). Fundamental motor skills were measured with the 2 thick edition motor development test, the data was processed by Microsoft® Excel version 16.28 and physical activity with GT3X triaxial accelerometer, the data was processed with Actilife 6 software. The analysis was performed with statistical software SPSS V25.0, a value of p<0.05 was considered. Results: There are significant differences in manipulation and locomotion-manipulation skills by gender and age. Ni differences were found in the level of physical activity. No cause-effect relationship was found between sedentary behavior and fundamental motor skills. It was found that age is the only variable that can explain locomotion and manipulation skills. Conclusion: There is no cause-effect relationship between fundamental motor skills and the level of physical activity. Introducción: La evidencia sugiere que la adquisición de habilidades motoras fundamentales en la primera infancia puede ser un prerrequisito para la participación de la actividad física infantil. Se ha propuesto una relación recíproca y dinámica, que se fortalece desde la primera infancia. Objetivo: Determinar la relación causa efecto entre las habilidades motoras fundamentales y el nivel de actividad física en preescolares. Método: El diseño de estudio es correlacional-causal, con una muestra de 97 preescolares (5,55 ± 0,623). Se midió las habilidades motoras fundamentales con la prueba de desarrollo motor grueso 2, los datos fueron procesados por Microsoft® Excel versión 16.28 y actividad física con acelerómetro triaxial GT3X, los datos fueron procesados con el software Actilife 6. El análisis se realizó con software estadístico SPSS V25.0, se consideró un valor de p<0,05. Resultados: Existen diferencias significativas en las habilidades de manipulación y locomoción- manipulación por género y edad. No se encontraron diferencias significativas en el nivel de actividad física. No se encontró relación causa efecto entre el comportamiento sedentario y habilidades motoras fundamentales. Se encontró que la edad es la única variable que puede explicar las habilidades de locomoción y manipulación. Conclusión: No existe relación causa efecto entre las habilidades motoras fundamentales y el nivel de actividad física.