info:eu-repo/semantics/masterThesis
A philosophical and empirical analysis of the ethical concepts involved in the General Law of Education in Chile
Un análisis filosófico y empírico de los conceptos éticos involucrados en la Ley General de Educación en Chile
Autor
Troncoso-Tejada, Gustavo Ignacio
Institución
Resumen
The latest educational reforms in Chile have tried to respond to problems of social inequality and quality in the education system. The development of these initiatives has been driven primarily by pressure exerted from different social mobilizations in recent decades. In this scenario, ambitious and broad legal instruments have been promulgated to address educational problems, among which the General Education Law (2009) stands out, which declares to pursue the development of the different dimensions of human nature through of the cultivation of values.
Chilean education has not been able to respond to problems of social inequality and quality education, showing according to statistics from MINEDUC (2016) a great weakening of public education. Against this background, this thesis investigates how the ethical and value dimensions declared in the law can be made responsible for an improvement in Chilean public education, through the analytical study of the regulations and the social representations of the respective participants. In this sense, the research involves two development focuses. One at a theoretical level that consists of the analysis of a philosophical matrix with Platonic metaphysical principles to clarify concepts involved in the law, specifically developing the concept of paideia, and another at an empirical level, which accounted for how subjects construct the axiological structures of the regulations declared in the law.
This research is developed under the hermeneutical paradigm with a qualitative approach. Its study design is an instrumental case study and its participants are directive groups of schools in the city of Temuco. The data collection technique was the application of in-depth interviews and the documentary review of the educational projects. Among the main contributions of the research stands out the philosophical reading of the law in light of the idea of good, justice and ethical order, which allows to sustain a basis to develop an evaluative accompaniment of the values, in addition to the representation of the school as a space that, while trying to promote justice, is hampered by public policy that prioritizes the cultivation of mercantile values. Las últimas reformas educativas en Chile han intentado dar respuesta a problemas de desigualdad social y calidad en el sistema de enseñanza. El desarrollo de estas iniciativas ha sido impulsado fundamentalmente por la presión ejercida desde distintas movilizaciones sociales en las últimas décadas. En este escenario, se han promulgado instrumentos legales ambiciosos y de carácter amplio para atender las problemáticas educativas, dentro de los que se destaca la Ley General de Educación (2009), que declara perseguir el desarrollo de las distintas dimensiones de la naturaleza humana a través del cultivo de valores.
La educación chilena no ha podido dar respuesta a problemáticas de desigualdad social y educación de calidad, evidenciándose según cifras estadísticas del MINEDUC (2016) un gran debilitamiento de la educación pública. Ante este panorama, la presente tesis indaga en cómo las dimensiones éticas y valóricas declaradas en la ley pueden hacerse responsables de una mejora en la educación pública chilena, por medio del estudio analítico de la normativa y las representaciones sociales de los respectivos participantes. En este sentido, la investigación involucra dos focos de desarrollo. Uno de nivel teórico que consiste en el análisis de una matriz filosófica con principios metafísicos platónicos para clarificar conceptos involucrados en la ley, específicamente desarrollando el concepto de paideia, y otro de nivel empírico, que dio cuenta de cómo los sujetos construyen las estructuras axiológicas de las normativas declaradas en la ley.
Esta investigación se desarrolla bajo el paradigma hermenéutico con enfoque cualitativo. Su diseño de estudio es de caso instrumental y sus participantes son grupos directivos de escuelas de la ciudad de Temuco. La técnica de recolección de datos fue la aplicación de entrevistas en profundidad y la revisión documental de los proyectos educativos. Entre los principales aportes de la investigación se destaca la lectura filosófica de la ley a la luz de la idea de bien, justicia y orden ético, la cual permite sostener una base para desarrollar un acompañamiento evaluativo de los valores, además de la representación de la escuela como un espacio que, si bien intenta promover la justicia, se ve obstaculizada por la política pública que prioriza el cultivo de valores mercantiles.