info:eu-repo/semantics/masterThesis
Experiences of medical students who interrupt their undergraduate studies
Experiencias de los estudiantes de medicina que interrumpen sus estudios universitarios
Autor
Schilling-Norman, Mary Jane
Institución
Resumen
Medical students have a higher prevalence of mental health disorders compared to students from other programs (Hope & Henderson, 2014; Zeng et al., 2019) and to the general population (Rotenstein et al., 2016), also the dropout and interruption of studies in this career is predominantly associated with mental health problems (Adhikari et al., 2017). The following is a particular case study of a university, in which an increase in the interruption of studies and mental health consultations in medical students has been observed in recent time, according to data provided by the institution. Based on the above, the following research question arises: What are the experiences of medical students who interrupt their university studies? A qualitative study with phenomenological design was carried out. In-depth interviews were conducted with 8 medical students. The analysis was carried out by means of the constant comparison method up to open coding level. The results obtained identified three categories: experiences prior to interruption of studies; experiences during the interruption of studies and experiences of reintegration to the university. The results obtained made it possible to identify the difficulties faced by the students prior to suspending their studies, which are linked to academic aspects, and the relationship between peers and teacher-student. It was also identified that the main reason for the interruption is associated with mental health problems. Finally, it was observed that the period away allowed students to acquire new perspectives and reaffirm their vocation. Los estudiantes de Medicina presentan mayor prevalencia de enfermedades de salud mental en comparación con estudiantes de otras carreras (Hope & Henderson, 2014; Zeng et al., 2019) y con la población general (Rotenstein et al., 2016), y el abandono e interrupción de estudios en esta carrera a está predominantemente asociado a problemas de salud mental (Adhikari et al., 2017). A continuación se estudia el caso particular de una Universidad, en la cual se ha observado en el último tiempo un incremento en la interrupción de estudios y consultas en salud mental en los estudiantes de Medicina, según datos aportados por la institución. A partir de lo anterior, surge la siguiente pregunta de investigación ¿Cuáles son las experiencias de los estudiantes de Medicina que interrumpen sus estudios universitarios? Se realizó un estudio cualitativo con diseño fenomenológico. Se aplicaron entrevistas en profundidad en 8 estudiantes de la carrera de Medicina. El análisis se realizó por medio del método de comparación constante hasta el nivel de codificación abierta. Los resultados obtenidos identificaron tres categorías: experiencias previo a interrumpir estudios; experiencias durante la interrupción de estudios y experiencias de reintegración a la universidad. Los resultados obtenidos permitieron identificar las dificultades enfrentadas por los estudiantes previo a suspender estudios que están ligados con aspectos académicos, y de la relación entre pares y docente-estudiante. También se identificó que el principal motivo de la interrupción está asociado a problemas de salud mental. Por último, se observó que el periodo fuera permitió a los estudiantes adquirir nuevas perspectivas y reafirmar su vocación.