info:eu-repo/semantics/article
The “Shaking the Hand ” Gesture: An Input for the Teaching of ELE in the Costa Rican Context
El gesto "Agitar la mano": Un insumo para la enseñanza de ELE en el contexto costarricense
Registro en:
10.15517/rfl.v41i1.23756
Autor
Rivera Alfaro, Silvia
Institución
Resumen
This paper describes a gesture from the native speakers’ pragmatic knowledge with the aim of understanding its uses in face to face communication in Costa Rican speech. The analysis is done using the classification of gestures exposed by Knapp (1982); methodologically, the speakers’ information was taken using a semi open online questionnaire. Among the results, it should be pointed out that the studied gesture is used in different contexts, and appears in different categories with diverse functions. The study contributes to the knowledge of non-verbal elements for the class of Spanish as a foreign language (ELE) in the Costa Rican Context. Este trabajo describe un gesto a partir del conocimiento pragmático de hablantes nativos con el fin de comprender sus usos en la comunicación cara a cara en el habla costarricense. Para el análisis se utiliza la clasificación de gestos de Knapp (1982). Metodológicamente, se recogió información de fuente primaria por medio de un cuestionario semiabierto disponible en línea. Entre los resultados destaca que el gesto se usa en distintos contextos, y aparece en varias categorías con diversas funciones. El estudio busca aportar al conocimiento de elementos no verbales para la clase de ELE en el contexto costarricense.