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Perception of veterinary students about the use of euthanasia in companion animals in Lima, Peru
Percepción de estudiantes de veterinaria acerca del uso de la eutanasia en animales de compañía en Lima, Perú
Registro en:
10.15381/rivep.v32i4.20940
Autor
Rizo-Patrón, Alexandra
León, Daphne
Herrera, Patricia
Silva, Pablo
Falcón, Néstor
Institución
Resumen
The aim of this study was to determine the perception of veterinary students from three universities in Lima, Peru, about the use of euthanasia in companion animals. For this, an information collection instrument was validated that included demographic variables of the respondent, questions about the use of euphemisms and acceptance of euthanasia in different settings, and proposals for the ethical assessment of euthanasia. In total, 640 surveys were collected, 65.5% corresponding to female students. All the students knew the term euthanasia, the euphemism "sleeping" being the most used as a student (63.3%) and the term euthanasia, properly speaking, the one they would use professionally (45.5%). Euthanasia was accepted mainly in case of chronic disease, both when it was about their own animal (83.3%) and in their future professional performance (83.1%). Besides, 68.6% of students mentioned having participated in at least one euthanasia of companion animals. The assessment of euthanasia as a "dignified death" had high acceptance (63.7%), as well as the majority rejection of the idea that euthanasia "devalues the veterinary medical profession" (73.3%). Animal suffering (87.9%) and their quality of life (62.7%) were the main considerations in deciding euthanasia. It is concluded that the perception of veterinary students towards euthanasia in companion animals was favourable, so it is necessary to reinforce professional training in medical, legal and ethical aspects that allow its adequate recommendation and application. El objetivo del estudio fue conocer la percepción de estudiantes de veterinaria de tres universidades de Lima, Perú, acerca del uso de la eutanasia en animales de compañía. Para ello se validó un instrumento de recolección de información que incluyó variables demográficas del encuestado, preguntas acerca del uso de eufemismos y aceptación de la eutanasia en diferentes escenarios y proposiciones para la valoración ética de la eutanasia. Se recolectaron 640 encuestas, correspondiendo el 65.5% a estudiantes mujeres. Todos los estudiantes conocían el término eutanasia, siendo el eufemismo “dormir” el más utilizado como estudiante (63.3%) y el término eutanasia, propiamente dicho, el que utilizarían profesionalmente (45.5%). La eutanasia fue aceptada principalmente en caso de enfermedad crónica, tanto cuando se trataba de su propio animal (83.3%) como en su futura actuación profesional (83.1%). El 68.6% de estudiantes mencionó haber participado en al menos una eutanasia de animales de compañía. La valoración de la eutanasia como “muerte digna” tuvo elevada aceptación (63.7%), así como el rechazo mayoritario a la idea de que la eutanasia “devalúa la profesión médico veterinaria” (73.3%). El sufrimiento animal (87.9%) y la calidad de vida de estos (62.7%) fueron as principales consideraciones para decidir la eutanasia. Se concluye que la percepción de los estudiantes de veterinaria hacia la eutanasia en animales de compañía fue favorable, por lo que se requiere reforzar la formación profesional en aspectos médicos, legales y éticos que permitan su adecuada recomendación y aplicación.