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Quality of Advanced Cardiopulmonary Resuscitation performed by first-year residents in a second level hospital
Calidad de reanimación cardiopulmonar avanzada efectuada por residentes de primer año en un hospital de segundo nivel
Registro en:
10.1016/j.riem.2016.05.009
Autor
Ortegón Cetina, Carlos Jesús
de los Santos Rodríguez, Moisés Natanael
Sierra Basto, Gilberto
Institución
Resumen
Introduction: Cardiac arrest is an emergency situation that must be resolved quickly and correctly.Resident physicians rotating into clinical units often face this situation, but there is little opportunity for reflection on the quality of their advanced resuscitation skills in order to identify and correct appropriate areas.
Objective: To evaluate the quality of advanced cardiopulmonary resuscitation (CPR) in adults, provided by first year medical residents who have not had formal training using simulation models.
Method: An observational, cross-sectional, prospective and descriptive study was conducted by assessing 18 first-year medical residents from Agustin O’Horan General Hospital. Five of the residents were from General Surgery, 5 from Obstetrics and Gynaecology, 5 from Internal Medicine, 2 from General Medicine, and 1 from Trauma. None of them had formal training in CPR. All residents were trained in the use of the simulation equipment before their evaluation. This included the correct spot on the mannequin to make compressions, as well as the use of the electrocardiograph and defibrillator. The same case was presented to all residents, which consisted of a patient that had ventricular fibrillation and remained in the same rhythm during all simulations. The advanced cardiopulmonary resuscitation skill was evaluated using the checklists of the American Heart Association.
Results: Ten (56%) of the residents them recognised the problem, 5 (27.7%) gave effective compressions, 3 (17%) recognised and treated a VF, and none of them gave effective ventilations or a quality CPR.
Conclusions: Even though more than half of the residents could identify the rhythm, less than a quarter were able to establish an effective treatment. Because of this, it is necessary to improve CPR teaching with simulation models for medical residents who are in first year of a medical residence. Introducción: El paro cardiorrespiratorio es una situación de urgencia, debe ser resuelta de manera rápida y correcta; los médicos residentes en las unidades clínicas muchas veces se enfrentan a esta situación con poca oportunidad para la reflexión sobre la calidad de sus habilidades en reanimación avanzada con el propósito de identificar y corregir áreas de oportunidad.
Objetivo: Se evaluó la calidad de la reanimación cardiopulmonar (RCP) avanzada en adultos efectuada por médicos residentes del primer año que no han recibido educación formal mediante modelos de simulación.
Método: El diseño del estudio fue: observacional, transversal, prospectivo, descriptivo, denominado de diagnóstico situacional. Se evalúo a 18 residentes de especialidades médicas del Hospital General Agustín O’Horán de los Servicios de Salud en Yucatán (5 de Cirugía General, 5 de Ginecología y Obstetricia, 5 de Medicina Interna, 2 de Medicina Integrada y uno de Traumatología y Ortopedia), ninguno de los participantes tuvo entrenamiento formal en RCP. Se capacitó respecto al uso del equipo de simulación previo a la práctica, el lugar correcto para dar las compresiones en el maniquí y la manera de colocar y utilizar el electrocardiógrafo y desfibrilador, se les presentó el mismo caso, una paciente con fibrilación ventricular que permanece así en todo momento, la competencia en resucitación cardiopulmonar avanzada fue evaluada empleando las listas de comprobación de la Sociedad Americana del Corazón.
Resultados: Reconocimiento del problema 10(56%), compresiones eficientes 5(27.7%), ventilaciones eficientes ninguna, reconocimiento y manejo de una fibrilación ventricular 3(17%), desempeño adecuado y efectuado en todos los componentes (RCP de calidad) ninguno.
Conclusiones: Más de la mitad de los residentes identificaron el ritmo causante del paro cardiorrespiratorio, menos de la cuarta parte lograron un manejo integral eficiente, es necesario complementar la enseñanza de RCP en modelos de simulación a los médicos de los primeros años de las residencias médicas.