bachelorThesis
The influence of the debate technics on the development of the speaking fluency.
Fecha
2022-09Autor
Rivera Montalvo, Samantha Dayanara
Yance Ramírez, Diego Francisco
Institución
Resumen
The purpose of this research is to determine the influence of the debate technique on speaking fluency through a statistical and bibliographic search to improve fluency in second baccalaureate students of the Delfos high school in the 2002-2023 school year, which according to the Common European Framework of Reference should have a B1 level. The investigation was carried out through background and historical, contextual, and legal foundations with the aim of understanding and analyzing the reason for the problem in the students. In the same way, techniques and instruments used for data collection are included: a survey of students and an interview with the teacher to confirm the existence of a problem. A didactic guide based on the debate techniques and their influence on the development of speaking fluency was proposed for solving the problem by the use of activities that makes the students leave the traditional school and helps the teacher to develop the classes in a creative way. El propósito de esta investigación es determinar la influencia de la técnica del debate en la fluidez oral a través de una búsqueda estadística y bibliográfica para mejorar la fluidez en los alumnos de segundo bachillerato del instituto Delfos en el curso 2022-2023, que según el Marco Común Europeo de Referencia deberían tener un nivel B1. La investigación se realizó a través de antecedentes y fundamentos históricos, contextuales y legales con el fin de comprender y analizar el porqué del problema en los alumnos. Del mismo modo, se incluyen las técnicas e instrumentos utilizados para la recogida de datos: una encuesta a los alumnos y una entrevista al profesor para confirmar la existencia del problema. Se propuso una guía didáctica basada en las técnicas de debate y su influencia en el desarrollo de la fluidez oral para resolver el problema mediante el uso de actividades que hagan salir a los alumnos de la escuela tradicional y ayuden al profesor a desarrollar las clases de forma creativa.