info:eu-repo/semantics/article
Physical-recreational-educational activities for pioneers of the Movement of Explorer Pioneers of Camajuaní
Actividades físico-recreativas-educativas para pioneros del Movimiento de Pioneros Exploradores de Camajuaní
Autor
Sandoval Santos, Yanet Kirenia
Rodríguez Martínez, Urbano
Domínguez Ventura, Amelia
Resumen
This work addresses the theme of physical recreation from the use of physical-recreational-educational activities related to the Explorer Pioneers Movement and within it the Small Explorers, specifically in relation to the preparation of pioneers to access with success to the planned categorizations. This aspect is of vital importance in the training of the pioneer and by preparing them in a better way; it allows the quality of movement to arise. This research started from the difficulties in relation to knots and moorings, walking, knowledge of trees and their classifications, hence the objective was: to design physical-recreational-educational activities aimed at preparing the Moncadistas pioneers in the Explorer Pioneers Movement. It was necessary to use methods that include documental analysis, observation, pre-experiment and survey; which conducted the investigation with significant results in the preparation of the Moncadista pioneers in the Explorer Pioneers Movement of the “Camila Sobrado” school in the Camajuaní municipality. The main results lie in the description of each activity that serves as a provision for the implementation of it, in addition, its methodological guidelines that allow, from its essences, the adaptability necessary for changes in contexts, depending on the possible generalization of activities. El trabajo aborda la temática de la recreación física a partir de la utilización de actividades físico-recreativas-educativas relacionadas con el Movimiento de Pioneros Exploradores y dentro de este con los Pequeños Exploradores, específicamente en lo referente a la preparación de los pioneros para acceder con éxito a las categorizaciones previstas. Este aspecto es de vital importancia en la formación del pionero y al prepararlo mejor, permite que se eleve la calidad del movimiento. Se partió en esta investigación de las dificultades existentes en lo referente a nudos y amarres, marcha, conocimiento de los árboles y sus clasificaciones, de ahí que se planteara como objetivo: diseñar actividades físico-recreativas-educativas dirigidas a la preparación de los pioneros Moncadistas en el Movimiento de Pioneros Exploradores. Fue necesaria la utilización de métodos donde destacan el análisis de documentos, la observación, el pre experimento y la encuesta; los cuales condujeron la investigación con resultados significativos en la preparación de los pioneros Moncadistas en el Movimiento de Pioneros Exploradores de la escuela “Camila Sobrado” del municipio de Camajuaní. Los principales resultados radican en la descripción de cada actividad que sirve de disposición para la puesta en práctica de las mismas, además, sus orientaciones metodológicas que permiten, a partir de sus esencias, la adaptabilidad necesaria para los cambios de contextos en función de la posibilidad de generalización de las actividades.