info:eu-repo/semantics/article
Education for development and global citizenship in Unicomfacauca: learning life
La educación para el desarrollo y la ciudadanía global en Unicomfacauca: un aprendizaje de vida.
Autor
Plaza Escrivá, Beatriz
Patiño, Victoria Eugenia
Institución
Resumen
The present article exhibited the relation between the Education for the Development and the Global Citizenship (EpDCG), and the university educational character education technician - scientist in Unicomfacauca.The investigation on which the article is based was realized in the year 2010 in the head offices of Popayan, Puerto Tejada and Santander de Quilichao, for the purpose of visualizing the potential of the Project of Life, like tool of starting point for the improvement of the community and institutional quality of life of the pupils.In the investigation the methodological components of the activity were analyzed curricular of Human Development from the approach of the EpDCG, affecting in the pedagogic exposition of the Project of Life, in order to contribute a reflection on the educational pedagogic strategy adopted. For which a sample of 147 questionnaires is chosen, and 30 personal interviews. En el presente artículo se expone la relación entre la Educación para el Desarrollo y la Ciudadanía Global (EpDCG), y la enseñanza educativa universitaria de carácter técnico-científico en Unicomfacauca.La investigación en la que se basa el artículo se realizó en el año 2010 en las sedes de Popayan, Puerto Tejada y Santander de Quilichao, con la finalidad de visualizar el potencial del Proyecto de Vida, como herramienta de punto de partida para el mejoramiento de la calidad de vida comunitaria e institucional del alumnado. En la investigación se analizaron los componentes metodológicos de la actividad curricular de Desarrollo Humano desde el enfoque de la EpDCG, incidiendo en el planteamiento pedagógico del Proyecto de Vida, con el fin de aportar una reflexión sobre la estrategia pedagógica educativa adoptada hasta el momento. Para lo cual se tomó una muestra de 147 cuestionarios, y 30 entrevistas personales.