dc.contributor | Gamboa Leguizamón, Lyda Maritza | |
dc.creator | Barrera Sarmiento, Laura Victoria | |
dc.date.accessioned | 2020-01-23T15:26:28Z | |
dc.date.available | 2020-01-23T15:26:28Z | |
dc.date.created | 2020-01-23T15:26:28Z | |
dc.date.issued | 2020-01-21 | |
dc.identifier | Barrera Sarmiento, L.V. (2019). Apropiación del espacio público en instituciones de educación superior, caso de estudio: Universidad Santo Tomás Tunja..Tesis de pregrado. Universidad Santo Tomás. Tunja. | |
dc.identifier | http://hdl.handle.net/11634/21095 | |
dc.identifier | repourl:https://repository.usta.edu.co | |
dc.description.abstract | This Research is part of an investigation by the research seedbed “Sustainable Urban Development”, adopted as a degree modality for obtaining the title of architect. This is a previously made analysis of the New Urban Agenda (NAU), and the implementation of the development goals for Latin America, taking as starting point targets cities focus on people and inclusive spaces where culture and identity are key part to raise awareness about the place and sense of belonging.
Santo Tomas university campus in Tunja, is recognized for its wide expanse of green areas and sports spaces for the recreation and enjoyment of them, however, the problematic evidenced refers to students of first semesters as main users of these spaces, however, the use is more limited by students of last semesters who only walk in the respective buildings of the campus for academic reasons.
Occupation strategies are proposed based on a model applied to the university public spaces of the campus, to do so, the methodology is addressed, using data collection techniques such as direct observation and surveys. It is structured in three stages: theoretical collection, diagnosis of university public spaces, ending with the recommendations from the application of the model of occupation of public space.
The problem identified is answered according to the analysis of the characteristics and variables of these scenarios, in order to generate identity and appropriation of these by the student community of the university. | |
dc.relation | 4. Parques Y Zonas Verdes. (s. f.). 18. | |
dc.relation | Alcaldía de Medellín. (2009). 5. ESTRUCTURA DEL ESPACIO PÙBLICO. Medellin, Antioquia. | |
dc.relation | Arteaga, I. C., Urrea, T., & Pedraza, L. (2012). Espacios colectivos contra la individualidad de la sociedad. Dearq, (11), 1-7. https://doi.org/10.18389/dearq11.2012.02 | |
dc.relation | Bestard, M.C, & López,J.E. (2010). Los espacios públicos intra – universitarios— Monografias.com. Recuperado de https://www.monografias.com/trabajos81/espaciospublicos-intrauniversitarios-2010/espacios-publicos-intrauniversitarios-2010.shtml | |
dc.relation | Cerasi, M. M. (1990). El espacio colectivo de la ciudad: Construcción y disolución del sistema público en la arquitectura de la ciudad moderna. Barcelona: Oikos-tau. | |
dc.relation | Ficha-13-Plazas-y-Parques-Urbanos-accesibles.pdf. (s. f.). Recuperado 25 de agosto de 2019, de http://www.ciudadaccesible.cl/wp-content/uploads/2017/04/Ficha-13-Plazas-y-ParquesUrbanos-accesibles.pdf | |
dc.relation | Fuentes Hernández, P. (2007). CAMPUS UNIVERSITARIOS EN CHILE: NUEVAS FORMAS ANÁLOGAS A LA CIUDAD TRADICIONAL. Atenea (Concepción), (496), 117-144. https://doi.org/10.4067/S0718-04622007000200008 | |
dc.relation | Fundacion Nexos Nexos Municiplaes. (s. f.). CARTILLA PRINCIPIOS DEL ESPACIO PUBLICO. Recuperado de http://cdim.esap.edu.co/BancoMedios/Documentos%20PDF/principios_del_espacio_p%C 3%BAblico_(16_pag_50_kb).pdf | |
dc.relation | García Angulo, F.E. (2008). Fenómenos de ocupación del espacio público en Tunja (universidad Santo Tomás, seccional Tunja). Tunja, Colombia. | |
dc.relation | Giglia, A. (s. f.). Espacio publico y espacios cerrados en la Ciudad de México. UAM-Iztapalapa. | |
dc.relation | Golberg, A. D. (2010). El viento y la vida de las plantas. Revista de la Facultad de Ciencias Agrarias, 42, 221-243. | |
dc.relation | Góngora, L., Caballero, C., Avellaneda, J. D., & Bello, J. S. (2017). APROPIACIÓN DEL ESPACIO PÚBLICO COMO MEJORAMIENTO SOCIAL Y ESPACIAL, EN PARQUES VECINALES DE BOGOTÁ. 14. | |
dc.relation | Gutiérrez, V. (2015). ZONAS RECREATIVAS. Recuperado de Prezi.com website: https://prezi.com/-ebupq3setwc/zonas-recreativas/ | |
dc.relation | Hernández S, R., Fernández C, C., & Baptista L, P. (2007). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill | |
dc.relation | Higueras Esther. (2006). Urbanismo bioclimático (primera). Barcelona España: Editorial Gustavo Gilli. | |
dc.relation | Kuri, P. R. (2016). La reinvención del espacio público en la ciudad fragmentada. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Sociales, Programa de Maestría y Doctorado en Urbanismo. | |
dc.relation | Los Siete Principios del Diseño Universal para Mobiliario Urbano. (s. f.). Recuperado 1 de junio de 2019, de http://www.forjasestilo.es/noticias/entry/los-siete-principio-del-disenouniversal-para-mobiliario-urbano | |
dc.relation | Morales, D. (2009). ACCESIBILIDAD DE LAS PERSONAS AL MEDIO FÍSICO. EDIFICIOS Y ESPACIOS URBANOS. RAMPAS FIJAS ADECUADAS Y BÁSICAS. Recuperado de https://www.academia.edu/33804109/ACCESIBILIDAD_DE_LAS_PERSONAS_AL_M EDIO_F%C3%8DSICO._EDIFICIOS_Y_ESPACIOS_URBANOS._RAMPAS_FIJAS_ ADECUADAS_Y_B%C3%81SICAS | |
dc.relation | Mota,M.L. (2014). GENERALIDADES SOBRE PLAZAS. Recuperado de Prezi.com website: https://prezi.com/sma1hh4oeg4v/generalidades-sobre-plazas/ | |
dc.relation | Naciones Unidas, (2017). Nueva Agenda Urbana, Hábitat III, Quito, Ecuador | |
dc.relation | ONU para la educación, la ciencia y la cultura, & ODS. (2016). Cultura: Futuro urbano: Informe mundial sobre la cultura para el desarrollo urbano sostenible, resumen. UNESCO, 31. | |
dc.relation | Pérez,L. (2019). Definición de plazoleta—Definicion.de. Recuperado de Definición.de website: https://definicion.de/plazoleta/ | |
dc.relation | Pergolis J, & Ramos j. (2016). Formación del arquitecto, teoría e historia. Escala. | |
dc.relation | Piedras, K.R. (2012). DISEÑO DEL ESPACIO PUBLICO RECREATIVO Y LOS MÉTODOS CUALITATIVOS. Recuperado de http://www.redcreacion.org/documentos/congreso12/KPiedras.html | |
dc.relation | Puentes, M. M. (2013). DISEÑO UNIVERSAL EN EL ESPACIO PÚBLICO. 31 | |
dc.relation | Santos, E. (2017, octubre 20). Espacios públicos abiertos. Recuperado de Parques Alegres I.A.P. website: http://parquesalegres.org/biblioteca/blog/espacios-publicos-abiertos/ | |
dc.relation | Solà Morales, M. (1992, mayo 12). Espacios Públicos / Espacios Colectivos. La Vanguardia, 3. | |
dc.relation | Tonon, G. (2012). Las relaciones universidad-comunidad: Un espacio de reconfiguración de lo público. Polis (Santiago), 11(32), 511-520. https://doi.org/10.4067/S0718- 65682012000200024 | |
dc.relation | Universidad Nacional de Colombia. (2000). ACCESIBILIDAD AL MEDIO FISICO Y AL TRANSPORTE | |
dc.relation | Vargas,G, Roa, M, & Roa, J. (2011). Universidad Santo Tomás 15 años de presencia en Tunja 1996—2011. Universidad Santo Tomás, 304. | |
dc.rights | Abierto (Texto Completo) | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |
dc.title | Apropiación del espacio público en instituciones de educación superior, caso de estudio: Universidad Santo Tomás Tunja. | |