dc.contributorGamboa Leguizamón, Lyda Maritza
dc.creatorBarrera Sarmiento, Laura Victoria
dc.date.accessioned2020-01-23T15:26:28Z
dc.date.available2020-01-23T15:26:28Z
dc.date.created2020-01-23T15:26:28Z
dc.date.issued2020-01-21
dc.identifierBarrera Sarmiento, L.V. (2019). Apropiación del espacio público en instituciones de educación superior, caso de estudio: Universidad Santo Tomás Tunja..Tesis de pregrado. Universidad Santo Tomás. Tunja.
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/21095
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.description.abstractThis Research is part of an investigation by the research seedbed “Sustainable Urban Development”, adopted as a degree modality for obtaining the title of architect. This is a previously made analysis of the New Urban Agenda (NAU), and the implementation of the development goals for Latin America, taking as starting point targets cities focus on people and inclusive spaces where culture and identity are key part to raise awareness about the place and sense of belonging. Santo Tomas university campus in Tunja, is recognized for its wide expanse of green areas and sports spaces for the recreation and enjoyment of them, however, the problematic evidenced refers to students of first semesters as main users of these spaces, however, the use is more limited by students of last semesters who only walk in the respective buildings of the campus for academic reasons. Occupation strategies are proposed based on a model applied to the university public spaces of the campus, to do so, the methodology is addressed, using data collection techniques such as direct observation and surveys. It is structured in three stages: theoretical collection, diagnosis of university public spaces, ending with the recommendations from the application of the model of occupation of public space. The problem identified is answered according to the analysis of the characteristics and variables of these scenarios, in order to generate identity and appropriation of these by the student community of the university.
dc.relation4. Parques Y Zonas Verdes. (s. f.). 18.
dc.relationAlcaldía de Medellín. (2009). 5. ESTRUCTURA DEL ESPACIO PÙBLICO. Medellin, Antioquia.
dc.relationArteaga, I. C., Urrea, T., & Pedraza, L. (2012). Espacios colectivos contra la individualidad de la sociedad. Dearq, (11), 1-7. https://doi.org/10.18389/dearq11.2012.02
dc.relationBestard, M.C, & López,J.E. (2010). Los espacios públicos intra – universitarios— Monografias.com. Recuperado de https://www.monografias.com/trabajos81/espaciospublicos-intrauniversitarios-2010/espacios-publicos-intrauniversitarios-2010.shtml
dc.relationCerasi, M. M. (1990). El espacio colectivo de la ciudad: Construcción y disolución del sistema público en la arquitectura de la ciudad moderna. Barcelona: Oikos-tau.
dc.relationFicha-13-Plazas-y-Parques-Urbanos-accesibles.pdf. (s. f.). Recuperado 25 de agosto de 2019, de http://www.ciudadaccesible.cl/wp-content/uploads/2017/04/Ficha-13-Plazas-y-ParquesUrbanos-accesibles.pdf
dc.relationFuentes Hernández, P. (2007). CAMPUS UNIVERSITARIOS EN CHILE: NUEVAS FORMAS ANÁLOGAS A LA CIUDAD TRADICIONAL. Atenea (Concepción), (496), 117-144. https://doi.org/10.4067/S0718-04622007000200008
dc.relationFundacion Nexos Nexos Municiplaes. (s. f.). CARTILLA PRINCIPIOS DEL ESPACIO PUBLICO. Recuperado de http://cdim.esap.edu.co/BancoMedios/Documentos%20PDF/principios_del_espacio_p%C 3%BAblico_(16_pag_50_kb).pdf
dc.relationGarcía Angulo, F.E. (2008). Fenómenos de ocupación del espacio público en Tunja (universidad Santo Tomás, seccional Tunja). Tunja, Colombia.
dc.relationGiglia, A. (s. f.). Espacio publico y espacios cerrados en la Ciudad de México. UAM-Iztapalapa.
dc.relationGolberg, A. D. (2010). El viento y la vida de las plantas. Revista de la Facultad de Ciencias Agrarias, 42, 221-243.
dc.relationGóngora, L., Caballero, C., Avellaneda, J. D., & Bello, J. S. (2017). APROPIACIÓN DEL ESPACIO PÚBLICO COMO MEJORAMIENTO SOCIAL Y ESPACIAL, EN PARQUES VECINALES DE BOGOTÁ. 14.
dc.relationGutiérrez, V. (2015). ZONAS RECREATIVAS. Recuperado de Prezi.com website: https://prezi.com/-ebupq3setwc/zonas-recreativas/
dc.relationHernández S, R., Fernández C, C., & Baptista L, P. (2007). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill
dc.relationHigueras Esther. (2006). Urbanismo bioclimático (primera). Barcelona España: Editorial Gustavo Gilli.
dc.relationKuri, P. R. (2016). La reinvención del espacio público en la ciudad fragmentada. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Sociales, Programa de Maestría y Doctorado en Urbanismo.
dc.relationLos Siete Principios del Diseño Universal para Mobiliario Urbano. (s. f.). Recuperado 1 de junio de 2019, de http://www.forjasestilo.es/noticias/entry/los-siete-principio-del-disenouniversal-para-mobiliario-urbano
dc.relationMorales, D. (2009). ACCESIBILIDAD DE LAS PERSONAS AL MEDIO FÍSICO. EDIFICIOS Y ESPACIOS URBANOS. RAMPAS FIJAS ADECUADAS Y BÁSICAS. Recuperado de https://www.academia.edu/33804109/ACCESIBILIDAD_DE_LAS_PERSONAS_AL_M EDIO_F%C3%8DSICO._EDIFICIOS_Y_ESPACIOS_URBANOS._RAMPAS_FIJAS_ ADECUADAS_Y_B%C3%81SICAS
dc.relationMota,M.L. (2014). GENERALIDADES SOBRE PLAZAS. Recuperado de Prezi.com website: https://prezi.com/sma1hh4oeg4v/generalidades-sobre-plazas/
dc.relationNaciones Unidas, (2017). Nueva Agenda Urbana, Hábitat III, Quito, Ecuador
dc.relationONU para la educación, la ciencia y la cultura, & ODS. (2016). Cultura: Futuro urbano: Informe mundial sobre la cultura para el desarrollo urbano sostenible, resumen. UNESCO, 31.
dc.relationPérez,L. (2019). Definición de plazoleta—Definicion.de. Recuperado de Definición.de website: https://definicion.de/plazoleta/
dc.relationPergolis J, & Ramos j. (2016). Formación del arquitecto, teoría e historia. Escala.
dc.relationPiedras, K.R. (2012). DISEÑO DEL ESPACIO PUBLICO RECREATIVO Y LOS MÉTODOS CUALITATIVOS. Recuperado de http://www.redcreacion.org/documentos/congreso12/KPiedras.html
dc.relationPuentes, M. M. (2013). DISEÑO UNIVERSAL EN EL ESPACIO PÚBLICO. 31
dc.relationSantos, E. (2017, octubre 20). Espacios públicos abiertos. Recuperado de Parques Alegres I.A.P. website: http://parquesalegres.org/biblioteca/blog/espacios-publicos-abiertos/
dc.relationSolà Morales, M. (1992, mayo 12). Espacios Públicos / Espacios Colectivos. La Vanguardia, 3.
dc.relationTonon, G. (2012). Las relaciones universidad-comunidad: Un espacio de reconfiguración de lo público. Polis (Santiago), 11(32), 511-520. https://doi.org/10.4067/S0718- 65682012000200024
dc.relationUniversidad Nacional de Colombia. (2000). ACCESIBILIDAD AL MEDIO FISICO Y AL TRANSPORTE
dc.relationVargas,G, Roa, M, & Roa, J. (2011). Universidad Santo Tomás 15 años de presencia en Tunja 1996—2011. Universidad Santo Tomás, 304.
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.titleApropiación del espacio público en instituciones de educación superior, caso de estudio: Universidad Santo Tomás Tunja.


Este ítem pertenece a la siguiente institución