Trabajo de grado - Pregrado
Review information that adresses the topic of anglophone culture literature and reading comprehension in the efl classes
Registro en:
Universidad Tecnológica de Pereira
Repositorio institucional Universidad Tecnológica de Pereira
Autor
Rojas Botero , Verónica
Institución
Resumen
Implementing anglophone culture literature in classrooms can be useful for EFL students to enhance their
reading strategies and expand their cultural knowledge while they connect their own life experiences with
the content provided in the different types of literature materials. This monograph is a qualitative study
since it seeks to analyze different results once learners prove their reading comprehension development
process through anglophone culture reading exercises. This study is also a bibliometric analysis because of
the usage of qualitative methods used to analyze content, references, citations, and authorships of different publications. Based on this, there are no research questions or participants. Regarding Diodato (2012), the technique to be followed in this research, to gather information, is setting up the premises as explained as follows: The regarded topic for this study is to review anglophone culture literature to improve reading skills; this study is taking into consideration two key languages to find information such as English and Spanish; Some academic journal sources such as Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, and Revista Colombiana de Educación will be considered to establish the search of information. Other techniques used to collect information are searching, evaluating, and analyzing the criteria and results. With this monograph, I expect to stimulate research regarding the usage of anglophone culture literature in EFL classrooms to improve students’ reading skills. La implementación de la literatura de la cultura anglófona en los salones de clase puede ser útil para los
estudiantes de inglés como lengua extranjera para mejorar sus estrategias de lectura y expandirse en su
conocimiento cultural mientras conectan con sus propias experiencias de vida con el contenido
proporcionado en diferentes tipos de materiales literarios. Esta monografía, es un estudio cualitativo ya que
se busca analizar diferentes resultados una vez que los educandos prueban su proceso de desarrollo de la
comprensión lectora a través de ejercicios de lectura de la cultura anglófona. Este estudio es también un
análisis bibliométrico debido al uso de métodos cualitativos utilizados para analizar contenido, referencias,
citas y autorías de diferentes publicaciones. Basado en esto, no hay preguntas de investigación o
participantes. En cuanto a Diodato (2012), la técnica a seguir en esta investigación para recopilar
información es la configuración de las premisas como se explica a continuación: el tema considerado para
este estudio es revisar la literatura de la cultura anglófona para mejorar las habilidades de lectura, en este
estudio se está tomando en consideración dos idiomas clave para encontrar información como son el inglés
y el español; algunas fuentes de revistas académicas como Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, y Revista
Colombiana de Educación serán consideradas para establecer la búsqueda de información. Otras técnicas
utilizadas para recolectar información son la búsqueda, evaluación y análisis de los criterios y resultados.
Con esta monografía, espero estimular la investigación sobre el uso de la literatura cultural anglófona en
las aulas de inglés como lengua extranjera para mejorar las habilidades de lectura de los estudiantes. Pregrado Licenciado(a) en Bilingüismo con Énfasis en Inglés Table of Contents
Abstract.......................................................................................................................................... 5
Resumen......................................................................................................................................... 6
Agradecimientos............................................................................................................................ 7
Dedicatorias................................................................................................................................... 7
Justification ................................................................................................................................... 8
General Objectives...................................................................................................................... 12
Specific Objectives...................................................................................................................... 12
Literature Review ....................................................................................................................... 12
Conceptual Framework.............................................................................................................. 20
1. Literature.......................................................................................................................... 20
1.1 Definition. ........................................................................................................................... 20
1.2 Approaches to Teach Literature. ......................................................................................... 21
1.2.1 Language-Based Approach.............................................................................................. 22
1.2.2 Literature as Content or Information-based Approach. ................................................. 22
1.2.3 Personal Enrichment proposed by Carter and Long in 1991. ......................................... 23
1.2.4 Paraphrastic approach. ................................................................................................... 23
1.2.5 Moral-philosophical approach. ....................................................................................... 23
1.2.6 Stylistic - approach........................................................................................................... 24
1.3 What is English Literature?................................................................................................. 24
1.4 Types of English Literature................................................................................................. 25
1.4.1 Poetry. .............................................................................................................................. 25
1.4.2 Drama............................................................................................................................... 26
1.4.3 Prose................................................................................................................................. 27
1.5 What is Classical Literature?............................................................................................... 27
2. Reading ............................................................................................................................. 28
2.1 What is a Reading Skill? ..................................................................................................... 28
2.2 Reading Components or Elements. ..................................................................................... 29
2.2.1 Micro Skills. ..................................................................................................................... 30
2.2.2 Macro Skills...................................................................................................................... 31
2.3 Reading Strategies............................................................................................................... 32
4
2.4 How to Plan Classes with Reading Skills. ......................................................................... 33
2.5 Reading Activities............................................................................................................... 34
Methodology......................................................................................................................... 36
Type of Research ................................................................................................................... 36
Type of Study ........................................................................................................................ 36
Context................................................................................................................................... 37
Research questions and participants...................................................................................... 37
Technique .............................................................................................................................. 37
Setting up the premises.......................................................................................................... 37
Evaluating and Filtering the Results...................................................................................... 38
Database Keywords:.............................................................................................................. 38
Table I: Rubric....................................................................................................................... 39
Review of Colombian articles about Reading Comprehension....................................... 39
Table II: Articles reviewed .................................................................................................... 40
Critical Reading to Improve Reading Skills. .................................................................... 40
Reading Strategies as Key Elements in Reading Comprehension. ................................. 43
The inclusion of Cultural Content to strengthen Reading Comprehension................... 49
Conclusions........................................................................................................................... 51
Limitations ........................................................................................................................... 54
References............................................................................................................................. 55