Documento de trabajo
Does violence reduce investment in education?: a theoretical and empirical approach
Fecha
2004Registro en:
1657-5334
1657-7191
instname:Universidad de los Andes
reponame:Repositorio Institucional Séneca
Autor
Barrera Osorio, Felipe
Ibáñez Londoño, Ana María
Institución
Resumen
The paper develops a dynamic theoretical model and presents empirical evidence about the relationship between violence and education investments. Although some papers have estimated regressions to link educational outcomes and violence, no formal models have been developed yet. A theoretical model is crucial to understand the different channels through which violence affects education. Three channels are identified. First, violence can affect directly the utility of households and, therefore, it may modify the consumption of education. Second, extreme violence can destroy physical capital and create uncertainty, which will lower investment and production. In the long run, destruction of physical assets and drop in investment impact the income of households who in turn must reduce consumption and cutback investments in education. Third, violence can modify the rates of return of education, and therefore, can change the investment on education. We find violence indeed exerts a toll on education. School enrollment is less in Colombian municipalities with homicide rates above the national median. Moreover, the likelihood of school enrollment decreases as homicide rates rise for all group ages. The impact of homicide rates is larger than transferences from the national government to the local government earmarked for investment in education and health. Este artículo desarrolla un modelo teórico dinámico y presenta evidencia empírica acerca de la relación entre violencia y acumulación de capital humano. La literatura económica tiene artículos que estiman la relación entre violencia y educación, sin embargo, no se ha desarrollado un modelo formal en la literatura que identifique los canales por medio de los cuales la violencia incide en la educación. El artículo identifica tres de ellos. En primer lugar, la violencia afecta directamente las decisiones de inversión en educación al afectar la utilidad de los hogares. En segundo lugar, la violencia destruye directamente los medios de producción y genera incertidumbre, lo cual reduce la inversión y el ingreso de los hogares. Por ende, la inversión en educación de los hogares puede disminuir. Finalmente, la violencia afecta los retornos de la educación lo cual modifica, a su vez, el consumo en educación. La evidencia encontrada muestra que la violencia induce a una reducción en la acumulación de capital humano. La asistencia educativa es menor en aquellos municipios Colombianos en los cuales la tasa de homicidios es mayor que la mediana nacional. La probabilidad de asistencia educativa en colegios decrece a medida que la tasa de homicidios aumenta para todos los grupos de edades. El impacto de la tasa de homicidios es mayor que el impacto de las transferencias para educación del Gobierno Nacional a los Gobiernos Locales.