bachelorThesis
Analysis of a methodological proposal for bilingual early childhood in a public child development center
Autor
Vidal Montoya, Marcela
Tamayo Godoy, Lizeth
Vélez Serna, Daniel Eduardo
Institución
Resumen
La creencia de que el aprendizaje de una segunda lengua en Colombia solo puede ser implementado a partir de la escolarización está cambiando de forma. La primera infancia está tomando protagonismo en nuestro país y más cuando hablamos de la aplicación de nuevos modelos de educación bilingüe que permiten en los niños la adquisición de nuevas formas del Inglés como lengua extranjera y por ende al desarrollo de sus habilidades de habla y escucha a través del entendimiento y la producción de lenguaje. Este documento posee un modelo de bilingüismo en primera infancia llevado a cabo en primera infancia utilizando el método investigación acción como fuente de información. Por lo tanto fue necesaria la implementación de un pilotaje por parte de los investigadores para reunir los datos necesarios y así poder llevar a cabo un proceso sistemático dividido en diferentes etapas que incluyeron la participación de docentes e infantes. The belief about learning a second languagein Colombia after schooling is changing. In our country Early childhood is taking prominence even more when we talk about the implementation of new models of bilingual education that allow
children in the acquisition of English as a foreign language. The implementation of
activities within the classroom shows us how infants begin to develop their speaking and listening skills through understanding and production of this new language. This document has a model of bilingual early childhood, carried out in Early Childhood using the method action research as a source of information. The
implementation of a pilot by the researchers was therefore required to collect the
necessary data and thus, carry out a systematic process divided into different stages that included the participation of six teachers in charge of the groups where the study was developed in the kindergarten. This project was conducted in the child development center (CDC)
"Cosechando sueños" with kindergarten and preschool groups. To obtain the information required was essential the inclusion of instruments to collect data such as interviews, observations, and stimulated recall. The analysis of the information gathered showed how the implementation of a bilingual early childhood model encourages children to acquire a second language throughout its exposure in a
natural way, by means of the use of materials that were implemented through different activities within the classroom.