dc.creatorLavao Pastrana, Deicy Brigette
dc.date2015-04-07T19:22:49Z
dc.date2021-11-02T22:00:26Z
dc.date2015-04-07T19:22:49Z
dc.date2021-11-02T22:00:26Z
dc.date2014
dc.identifierhttps://hdl.handle.net/11059/4993
dc.descriptionEl presente documento expone la investigación realizada en hogares comunitarios ubicados en el municipio de Pereira durante el año 2014, cuyo propósito fue caracterizar los procesos de formación de los agentes educativos con base a los lineamientos establecidos en la Política Pública Nacional de Primera Infancia. La investigación está enmarcada en el paradigma cualitativo, que busca interpretar las experiencias de los que participan en un contexto natural, para lo cual se opto por un diseño metodológico de estudio de caso, que se enfocó en el análisis de los discursos y prácticas de agentes educativos encargados de la atención integral a la primera infancia a la luz de sus procesos de formación en a Política Pública de Primera Infancia. La información fue recolectada por medio de la aplicación de técnicas como la entrevista estructurada a 15 agentes educativos y la observación no participante a 3 de ellos.
dc.descriptionThis paper outlines the research conducted in community homes located in the municipality of Pereira in 2014, whose purpose was to characterize the processes of formation of educators based on the guidelines established in the National Policy for Early Childhood. The research is framed within the qualitative paradigm, which seeks to interpret the experiences of those involved in a natural context, for which we opted for a methodological design case study, which focused on the analysis of the discourses and practices of agents educational managers comprehensive early childhood care in the light of their formation processes in a Public Policy for Early childhood. The information was collected through the application of techniques such as structured interview to 15 educators and non-participant observation 3 of them. The scope of this investigation identified the characteristics of the formation processes of educational agents community homes, as part of the Public Policy on Childhood, for which they were identified, categorized and interpreted in the light of theoretical and political foundations, emerging categories that support the comprehensive care of children from first childhood, such as educational experiences that agents considered significant conception of Early Childhood early childhood public policies, tendencies that underpin practice the field of early education and finally the formation of educators. The findings indicate that the formation processes of educational agents community homes, do not have the conceptual knowledge about early childhood public policy however, the demonstration of important aspects considered in public policy and strategy of zero evidence like always, the guiding activities, the exercise of citizenship and participation and promote healthy and safe environments, outputs and structuring; likewise evident that agents conceive early childhood as subjects of law, framed in general on aspects of pedagogical models, progressive or activist (new school) and the cognitive model. With regard to training and educational qualifications agents have conceptual gaps in the knowledge of the public policy of early childhood in relation to concepts such as integrated care, subject of law, equity and inclusion goals of early childhood education and conceptual aspects of strategy always zero, as the embodiments, structuring and governing activities at a conceptual level.
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherPereira : Universidad Tecnológica de Pereira
dc.publisherFacultad Ciencias de la Educación
dc.publisherLicenciatura en Pedagogía Infantil
dc.relationT371.3028 L395;6310000108180 F3063
dc.rightsEL AUTOR, manifiesta que la obra objeto de la presente autorización es original y la realizó sin violar o usurpar derechos de autor de terceros, por lo tanto la obra es de exclusiva autoría y tiene la titularidad sobre la misma. PARÁGRAFO: En caso de presentarse cualquier reclamación o acción por parte de un tercero en cuanto a los derechos de autor sobre la obra en cuestión, EL AUTOR, asumirá toda la responsabilidad, y saldrá en defensa de los derechos aquí autorizados; para todos los efectos la universidad actúa como un tercero de buena fe. EL AUTOR, autoriza a LA UNIVERSIDAD TECNOLOGICA DE PEREIRA, para que en los términos establecidos en la Ley 23 de 1982, Ley 44 de 1993, Decisión andina 351 de 1993, Decreto 460 de 1995 y demás normas generales sobre la materia, utilice y use la obra objeto de la presente autorización.
dc.subjectModelos pedagógicos
dc.subjectPolítica pública - Aspectos sociales - Pereira (Risaralda) - Colombia
dc.subjectHogares comunitarios
dc.titleCaracterización de los procesos de formación de los agentes educativos para la primera infancia desde la política pública infancia en los hogares comunitarios en el municipio de Pereira
dc.typeThesis
dc.typebachelorThesis
dc.typeacceptedVersion


Este ítem pertenece a la siguiente institución