A Critique toward the Concept of Social Accountability in Higher Education;
Compensatory Policies to Attend to Equality and Inequality in Educational Practice among Vulnerable Groups in Higher Education in Mexico

dc.creatorReyes Fabela, Ana María
dc.creatorVillalobos, Guadalupe
dc.creatorPedroza Flores, René
dc.date2016-10-19T19:54:00Z
dc.date2016-10-19T19:54:00Z
dc.date2015
dc.date.accessioned2017-05-16T15:34:23Z
dc.date.available2017-05-16T15:34:23Z
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/20.500.11799/58732
dc.identifier.urihttp://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/989906
dc.descriptionThis paper attempts to present a critique of the concept and meaning of the term social accountability at the university level from a critical point of view. The main objective is to analyze and re-build the term accountability in order to contextualize it for public universities. We first present the importance of the idea of accountability in universities as a way of being and acting. Then, a comprehensive literature review is presented referring to the term University Social Responsibility (USR, hereafter) using the economic thinking of Milton Friedman and Edward Freeman. Subsequently, we look at the meaning of USR within the framework of higher education. Finally, we concluded that it is necessary to rethink the idea of university accountability as opposed to the current policy of USR affecting the policies implemented for public universities.
dc.descriptionEl fenómeno de la globalización que enfrentamos actualmente ha impactado las diferentes esferas de la sociedad, no escapa a ello la educación superior, dicho impacto se manifiesta con cambios acelerados en ciencia, tecnología, informática (Internet, acceso a bases de datos, enseñanza a distancia, redes virtuales de intercambio y otros), también impacta en la interacción de comunidades académicas y los procesos de transformación de instituciones educativas. El proceso de globalización también ha provocado algunas tensiones entre lo mundial y lo local, lo universal y lo particular, la tradición y la modernidad, entre la competencia e igualdad y entre el conocimiento y capacidad humana de asimilarlo, así como entre lo material y lo espiritual. En este sentido, el valor estratégico del conocimiento y de la información para las sociedades contemporáneas refuerza el rol de las instituciones educativas, por ello, la educación superior debe incorporar el paradigma de la educación permanente y el autoaprendizaje.
dc.languageeng
dc.publisherUniversidad Autónoma del Estado de México
dc.rightsopenAccess
dc.subjectIntegración mundial
dc.subjectconocimiento de la educación
dc.subjectcooperación multilateral y regional
dc.subjectaccountability
dc.subjectsocial responsibility
dc.subjecthigher education
dc.subjecteducational policy
dc.subjectsocial order
dc.titleIntegración mundial en la sociedad del conocimiento de la educación superior de América Latina y el Caribe a través de los acuerdos de cooperación multilateral y regional (2000-2012)
dc.titleA Critique toward the Concept of Social Accountability in Higher Education
dc.titleCompensatory Policies to Attend to Equality and Inequality in Educational Practice among Vulnerable Groups in Higher Education in Mexico
dc.typeProyecto de Investigación


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