info:eu-repo/semantics/article
Social Innovation: Transforming the World through Purpose Driven Businesses
Innovación Social: Transformando el Mundo a través de Empresas con Propósito
Registro en:
10.61368/r.s.d.h.v5i2.159
Autor
Hernandez Espindola, Heidi Ma. De la Luz
Alonso Reyes, Abigail
Vázquez Díaz, Maricruz
Resumen
Purpose-driven companies are those that influence beyond economic benefits. Contributing to addressing urgent social and environmental problems, such as poverty, inequality and climate change. Therefore, the objective of this presentation is to examine the role of these companies in Social Innovation and its impact on the transformation of the world. To achieve this objective, methodological strategies will be used such as: exhaustive analysis of cases of successful companies that apply social innovation in their business model. In addition, interviews were conducted with business leaders and social innovation experts to obtain a broad and detailed perspective. The main findings reveal that purpose-driven companies not only pursue economic benefits and also have a positive impact on society and the environment. This generates strong ties with its customers, loyalty on the part of its employees and genuine commitment to causes with social impact. Its strengths are the promotion of innovation, creativity, environmental and social challenges. Attracting a sense of purpose and meaning in the worker and clients to drive collaboration and community participation in social problems. Purpose Driven Companies transform the world by integrating social innovation into their business approach. Las empresas con propósito son aquellas que influyen más allá de los beneficios económicos. Contribuyendo a abordar problemas sociales y ambientales urgentes, como la pobreza, la desigualdad y el cambio climático. Por ello, el objetivo de esta ponencia es examinar el papel de dichas empresas en la Innovación social y su impacto en la transformación del mundo. Para alcanzar este objetivo, se emplearán estrategias metodológicas como: análisis exhaustivo de casos de empresas exitosas que aplican la innovación social en su modelo de negocio. Además, se realizaron entrevistas con líderes empresariales y expertos en innovación social para obtener una perspectiva amplia y detallada. Los principales hallazgos, revelan que las empresas con propósito no solo persiguen beneficios económicos y que también tienen un impacto positivo en la sociedad y el medio ambiente. Esto genera vínculos fuertes con sus clientes, fidelidad por parte de sus empleados y compromiso genuino en causas con impacto social. Sus fortalezas, son el fomento a la innovación, creatividad, desafíos ambientales y sociales. Atrayendo sentido de propósito y significado en el trabajador y los clientes para impulsar la colaboración y la participación comunitaria en problemas sociales. Las Empresas con Propósito, transforman el mundo al integrar innovación social en su enfoque empresarial.