info:eu-repo/semantics/article
Factors associated with academic performance in university students in Latin America in 2023
Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios de Latinoamérica en 2023
Autor
Real-Delor, Raúl Emilio
Guevara Tirado, Alberto
Morales Ojeda, Ismael Antonio
Chibas Muñóz, Eduardo Enrique
Cañete Cáceres, Elena Denice
Carballo Almeida, María José
Flor Lugo, Dalba Noemí
Noldin Villasanti, Ana Elisa
Pereira Salles, Vitor
Sanabria Cañete, Néstor Fabián
Alvarenga Ferreira, María Eugenia
Ríos Pagnussatt, Matheus
Zaracho Miranda, Araceli
González Vera, Guillermo Rafael
Institución
Resumen
Introduction: The academic performance of university students can be influenced by various factors, such as the support they receive from their families.
Objective: Determine the factors associated with the perception of academic performance in university students in Latin America in 2023.
Method: A cross-sectional design was applied. Students from various university courses who agreed to complete an online questionnaire disseminated through social networks in Paraguay, Peru, Chile and Cuba were included. The questionnaire measured demographic data, perception of academic performance, and family support. Incomplete questionnaires were excluded. Descriptive and analytical statistics were applied. The study was approved by the Ethics Committee.
Results: 500 university students were included, the majority from Paraguay (53.4%). The female sex predominated (75.4%). The most frequent careers were in the health area (94.6%). 91.4% attended private universities and 72.4% did not have their own financial income. Students perceived good academic performance in 38.8% and family support in 40%. Poor academic performance was significantly correlated with family dysfunction (p < 0.001).
Conclusions: Family support was a factor of good academic performance in university students. It is recommended to periodically explore family functionality to support students who report a lack of it. Introducción: El rendimiento académico de los estudiantes universitarios puede estar influenciado por diversos factores, como el apoyo que reciben los mismos de sus familias.
Objetivo: Determinar los factores asociados a la percepción del rendimiento académico en estudiantes universitarios de Latinoamérica en 2023.
Método: Se aplicó un diseño de corte transversal. Se incluyó a estudiantes de diversas carreras universitarias que aceptaban completar un cuestionario en línea difundido por redes sociales en Paraguay, Perú, Chile y Cuba. El cuestionario midió datos demográficos, la percepción de rendimiento académico y el apoyo familiar. Se excluyeron los cuestionarios incompletos. Se aplicó estadística descriptiva y analítica. El estudio fue aprobado por el Comité de Ética.
Resultados: Fueron incluidos 500 universitarios, la mayoría de Paraguay (53.4%). Predominó el sexo femenino (75.4%). Las carreras más frecuentes eran del área de la salud (94.6%). El 91.4% asistía a universidades privadas y 72.4% no disponía de ingresos económicos propios. Los estudiantes percibieron buen rendimiento académico en 38.8% y apoyo familiar en 40%. El mal rendimiento académico se correlacionó significativamente con la disfunción familiar (p < 0.001).
Conclusiones: El apoyo familiar fue un factor de buen rendimiento académico en los estudiantes universitarios. Se recomienda explorar periódicamente la funcionalidad familiar para apoyar a los estudiantes que refieran falta de esta.