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Comunicación y participación ciudadana en la gestión educativa de la región Lambayeque en el contexto del Covid-19
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Autor
Bussalleu Salcedo, Daniela
Resumen
The COVID-19 pandemic has brought significant changes to the education system and the way different actors communicate in the management process. Effective communication and citizen participation have become crucial to addressing the
pandemic's challenges and ensuring the continuity of learning and meeting the needs of
the educational community. The region of Lambayeque faces significant challenges in
access to technology and digital gaps, limiting the participation of the most vulnerable groups. This study aimed to explore the development of communication between the actors involved in citizen participation in educational management in Lambayeque during the COVID-19 context. Interviews and content analysis of official documentation were conducted to identify the most frequent and relevant communication problems, such as scarce and deficient technological resources and inadequate technology management for communication, and how they were addressed. The study found that COPALE, the leading local body for citizen participation, was inactive, but social networks functioned as education support. Moreover, the research evidenced that digital gaps affect people differently, and the state should reconsider its methods, considering intersectional
approaches that ensure the inclusion of the most vulnerable. Understanding how to improve communication in the context of COVID-19 and digital gaps may have significant implications for policymaking, improving educational quality in Lambayeque, and potentially in similar contexts. La pandemia de COVID-19 ha traído cambios significativos al sistema educativo y la
forma en que los diferentes actores se comunican en el proceso de gestión. La
comunicación efectiva y la participación ciudadana se han vuelto cruciales para abordar
los desafíos de la pandemia, garantizar la continuidad del aprendizaje y satisfacer las
necesidades de la comunidad educativa. La región de Lambayeque enfrenta desafíos
significativos en términos de acceso a la tecnología y brechas digitales, lo que limita la
participación de los grupos más vulnerables. Este estudio tuvo como objetivo explorar el
desarrollo de la comunicación entre los actores involucrados en la participación
ciudadana para la gestión educativa en Lambayeque durante el contexto de COVID-19.
Se realizaron entrevistas y análisis de contenido de documentación oficial para identificar
los problemas de comunicación más frecuentes y relevantes, como la escasez y deficiente
manejo de recursos tecnológicos para la comunicación y cómo estos fueron abordados.
El estudio encontró que el Consejo Participativo Local de Educación (COPALE),
principal órgano local de participación ciudadana estaba inactivo, pero el tejido social
funcionó como apoyo a la educación. Además, la investigación evidenció que las brechas
digitales afectan a las personas de manera diferenciada y el Estado debería repensar sus
métodos, considerando enfoques interseccionales que aseguren la inclusión de los más
vulnerables. Comprender cómo mejorar la comunicación en el contexto de COVID-19 y
las brechas digitales puede tener implicaciones significativas para la formulación de
políticas, mejorar la calidad educativa en Lambayeque y potencialmente en contextos
similares.