Tesis
Reading comprehension in the English teaching program at Universidad Nacional Andrés Bello : an exploratory study
Fecha
2011Autor
Aguiló, Rodrigo
Bustamante, Ricardo
Peters, Camila
Santibáñez, Valentina
Schneider, Bárbara
Institución
Resumen
The English Teaching Training Program at Universidad Andrés Bello aims to
provide its students with quality education in both the pedagogical and linguistic
areas. In terms of the latter, tour skills are to be developed integrally to achieve
a high level of proficiency in the target language. This study centers on one of
the tour skills: reading. The objective of this exploratory study is to verify if the
reading comprehension strategies employed in the program (through mandatory
reading textbooks) can be placed within the parameters of a cognitive reading
comprehension model. The study considers both the standard reading
comprehension strategies, as defined by state-of-the-art literature, and the
perception of students and teachers of the program. El programa de Pedagogía en Inglés de la Universidad Andrés Bello busca
proveer educación de calidad tanto en el área pedagógica como en el área
lingüística. En cuanto a esta última, se deben desarrollar cuatro habilidades
íntegramente para lograr un alto nivel de competencia en dicha lengua. Este
estudio se centra en una de las cuatro habilidades: la lectura. El objetivo de este
estudio exploratorio es comprobar si las estrategias de comprensión lectora que
se emplean en el programa (a través de textos de lectura obligatorios)
corresponden a los parámetros de un modelo cognitivo de comprensión lectora.
El estudio toma en cuenta las estrategias de comprensión lectora estándar, que se incluyen en estudios contemporáneos, y la percepción de estudiantes y
profesores del programa.