Artículo
«She's my favourite»: Children´s perspectives about good residential child care
«Ella es mi favorita»: perspectivas infantiles sobre el buen cuidado en residencias;
«Ela é minha favorita»: Perspectivas das crianças sobre bom cuidado em residências
Fecha
2021-09Registro en:
Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud Volume 19, Issue 3 September 2021
1692-715X
10.11600/RLCSNJ.19.3.4179
Autor
García-Quiroga, Manuela
Urbina, Carolina
Institución
Resumen
This research explores the perspectives of children living in residential programs regarding the characteristics of a good caregiver. A qualitative study was developed using graphic techniques and group interviews with 14 children living in residential programs in Valparaíso-Chile. The network of care perceived by the children at individual and residential level was identified, highlighting residential figures over family members. The children showed a specificity of the bond with their residential caregivers and suggested characteristics of a good caregiver, associated with protection, permanence and daily accompaniment. Affection is a cross-cutting element in children's narratives about their caregiving experiences and perspectives on what makes a good caregiver. The results suggest that residential programs should consider children's perspectives and create conditions to favor this affective bonding with caregivers. Esta investigación explora las perspectivas de niños/as que viven en programas residenciales respecto a las características de un buen cuidador/a. Se desarrolló un estudio cualitativo utilizando técnicas gráficas y entrevistas grupales a 14 niños/as que viven en residencias de Valparaíso-Chile. Se identificó la red de cuidado percibido por los niños/as a nivel individual y residencial, destacando las figuras residenciales por sobre familiares. Los niños/as manifestaron una especificidad del vínculo con sus cuidadoras residenciales y sugieren características de un buen cuidador, asociadas a protección, permanencia y acompañamiento cotidiano. El cariño es un elemento transversal en la narrativa infantil sobre sus experiencias de cuidado y perspectivas sobre lo que hace un buen cuidador. Los resultados sugieren que los programas residenciales debieran considerar las perspectivas infantiles y crear condiciones para favorecer esta vinculación afectiva.