info:eu-repo/semantics/article
Schooling illusions within uniformity contexts
Espejismos escolarizantes en contextos de uniformidad
Registro en:
10.4067/S0718-07052023000300351
Autor
Calvo, Carlos
Institución
Resumen
We are diversity but with a tendency to uniformity, just like the school, when schooling the teaching and learning educational process it profoundly inhibits the formation of complex and holistic processes where cognitive, emotional, affective and axiological aspects are complemented, since it cloisters them in time and spaces constrained and decontextualized of their territoriality and historicity. The homogenising tendency is the expression of a paradigmatic cosmovision which organizes, promotes and justifies a linear conception of the processes, but conversely it denies, hides and hinders the recognition of the learning and teaching propensity and its potential richness. This latter flows from curiosity to inquiry simplifying the complexity of these processes, which the school makes superficial and turns more complex favouring the emerging of pedagogical difficulties. We must asume the unschooling of such processes so that they end up being a mysterious challenge for both, those who educate and those who learn. Somos diversidad, pero tendemos a la uniformidad, al igual que la escuela, que al escolarizar los procesos educativos de enseñanzas y de aprendizajes, inhibe gravemente la conformación de procesos complejos y holísticos donde se complementen los aspectos cognitivos, afectivos y axiológicos porque los enclaustra en espacios y tiempos acotados y descontextualizados de su territorialidad e historicidad. La tendencia homogeneizadora es la expresión de una cosmovisión paradigmática que ordena, promueve y justifica una concepción lineal de los procesos, al tiempo que niega, oculta y entraba el reconocimiento de la propensión a aprender y a enseñar y su riqueza potencial. La propensión a aprender y a enseñar fluye desde la curiosidad y la indagación simplificando la complejidad de los procesos, que la escuela superficializa y complica favoreciendo la emergencia de dificultades pedagógicas. Debemos asumir la des-escolarización de estos procesos para que desafíen con misterios a quien educa y a quien aprende.