info:eu-repo/semantics/article
Corporate social responsibility and technology: survival factors of restaurant microenterprises
La responsabilidad social empresarial y la tecnología: factores de supervivencia de las microempresas de restaurantes
Registro en:
10.33262/concienciadigital.v6i1.2433
Autor
Calderón Quijije, Elizabeth del Carmen
Luy Navarrete, Wayky Alfredo
Abad Alvarado, Guillermo Roberto
Institución
Resumen
Introduction. The issue of social responsibility in the world has gained great relevance, in addition to being guided by international organizations, this concept refers to the relationship that a company has with society, regardless of its size, or the activity it conducts. Objective. Analyze corporate social responsibility and technology as survival factors of restaurant micro-enterprises. Methodology. Documentary research, bibliographical type. Results. CSR is a voluntary commitment that organizations accept, towards the development of society and the conservation of the environment and its purpose is to deal with the relationship between the organization and society, it is conceptualized through four elements: the economic dimension, the legal dimension, the ethical dimension, and the dimension of philanthropic responsibilities. Conclusion. CSR grants several values to organizations, in addition to becoming a competitive advantage, which is aimed at motivating workers, making them identify with each of the projects aimed at social improvement, in addition to creating a pleasant organizational climate. Likewise, through the application of CSR, it is possible to increase productivity and its financial image, and the communication between the organization and the market flows perfectly. On the other hand, the role played by science, technology and innovation for the economic, social and cultural development of nations, through which the integration of the world is achieved, and which collaborate closely so that CSR can give better results, that benefit the organizations, but also fulfill their commitment to benefit all those involved in this process, from its human talent to the clients and society where it operates. Introducción. El tema de responsabilidad social en el mundo ha cobrado gran relevancia, además de ser guiado por organismos internacionales, este concepto se refiere a la relación que tiene una empresa con la sociedad, sin que importe el tamaño de esta, o la actividad que realice. Objetivo. Analizar la responsabilidad social empresarial y la tecnología como factores de supervivencia de las microempresas de restaurantes. Metodología. Investigación documental, de tipo bibliográfica. Resultados. La RSE, es un compromiso voluntario que acogen las organizaciones, hacia el desarrollo de la sociedad y la conservación del medio ambiente y tiene como finalidad ocuparse de la relación de la organización y sociedad, se conceptualiza a través de cuatro elementos: la dimensión económica, la dimensión legal, la dimensión ética y la dimensión de responsabilidades filantrópicas. Conclusión. La RSE otorga un sin número de valores a las organizaciones, además de convertirse en una ventaja competitiva, que se orienta a la motivación de los trabajadores, logrando que estos se identifiquen con cada uno de los proyectos orientados a la mejora social, además de crear un clima organizacional agradable. Igualmente, a través de la aplicación de la RSE, se lograr aumentar la productividad y su imagen financiera, y definitivamente la comunicación entre la organización y el mercado fluye perfectamente. Por otro lado, el papel que juega la ciencia, la tecnología y la innovación para el desarrollo económico, social y cultural de las naciones, a través de las cuales se logra la integración del mundo, y que colaboran estrechamente a que la RSE pueda dar mejores resultados, que beneficien a las organizaciones, pero que, además, cumplan su acometido de beneficiar a todos los que se involucran en este proceso, desde su talento humano hasta los clientes y sociedad donde se desenvuelve.