info:eu-repo/semantics/article
Intervention proposal: selective mutism in cognitive development with a fourth-year elementary school student
Propuesta de intervención: mutismo selectivo en el desarrollo cognitivo con una estudiante de cuarto año de básica elemental
Registro en:
10.33262/concienciadigital.v5i4.1.2400
Autor
Paguay Chuqui, Norma Viviana
Macas Gutama, Erika Faviola
Miranda Cáceres, Diana del Rocío
Solís López, Daniela Elizabeth
Institución
Resumen
Introduction. A case of a girl of 7 years and 6 months of age, who presents difficulties in the development and learning, and problems related to the maturation area in her usual skills especially in language and communication, is described. Objective. To characterize selective mutism and cognitive development in a fourth-year student of Basic Education, through documentary analysis to create classroom intervention strategies. Detail the difficulties generated by selective mutism in behavior and academic performance. Explain the activities used in the classroom to solve the difficulties encountered in the case study. Being that, today, it is necessary to reflect on the social problems that exist in certain children, in the methodology a qualitative approach was used, while the modality was field, bibliographic, integrated the exploratory and descriptive levels, the techniques used were the observation sheet applied to the girl together with the interview addressed to the mother of the family and the teacher. In the result it is obtained that selective mutism generates a behavioral disorder that affects linguistic competence; in this regard, through the application of playful and dynamic activities, a positive reinforcement in articulation, rhythm, and speech was achieved; it also benefited in socialization, collaborative and cooperative work, promoting the best educational response. Introducción. Se describe un caso de una niña de 7 años y 6 meses de edad, que presenta dificultades en el desarrollo aprendizaje y problemas relacionados con el área madurativa en sus habilidades habituales especialmente en el lenguaje y la comunicación. Objetivo. Caracterizar el mutismo selectivo y el desarrollo cognitivo en una estudiante de cuarto año de Educación Básica, por medio del análisis documental para crear estrategias de intervención áulica. Detallar las dificultades que genera el mutismo selectivo en la conducta y el rendimiento académico. Explicar las actividades utilizadas en el aula para solventar las dificultades encontradas en el estudio de caso. Siendo que, en la sociedad actual, es necesario reflexionar sobre los problemas sociales que existen en ciertos niños, en la metodología se utilizó un enfoque cualitativo, mientras la modalidad fue de campo, bibliográfica, integró los niveles exploratorio y descriptivo, las técnicas utilizadas fueron la ficha de observación aplicada a la niña junto con la entrevista dirigida a la madre de familia y la docente. En el resultado se obtiene que el mutismo selectivo genera un trastorno de la conducta que afecta a la competencia lingüística; al respecto, se mediante la aplicación de actividades lúdicas y dinámicas se logró un refuerzo positivo en la articulación, el ritmo, y el habla; además benefició en la socialización, el trabajo colaborativo y cooperativo, promoviendo la mejor respuesta educativa.