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Montessori methodology in online physical education: an experience in initial education II
La metodología Montessori en la educación física online: una experiencia en la educación inicial II
Registro en:
10.33262/concienciadigital.v6i1.4.2050
Autor
Sailema Torres, Ángel Aníbal
Zapata Mocha, Esmeralda Giovanna
Acosta Bones, Silvia Beatriz
Tobar Lozada, Betty Paulina
Institución
Resumen
Introduction. The application of teaching methodologies and styles according to the age and interests of the schoolchildren offers the opportunity to encourage their cognitive, motor, language, and socio-affective progress. In initial education minors, promoting their development from the context of Physical Education in online mode continues to be a great challenge. Target. Reflect on the importance of the applicability of the Montessori Methodology in the online Physical Education class at the initial level. Methodology. A descriptive, non-experimental methodology was used, with the use of theoretical and empirical methods. The population was made up of the entire existing universe, made up of students from 3 to 5 years old, parents and teachers of Basic General Education of the Guayaquil Educational Unit. Results.1 The importance of the applicability of the Montessori Methodology is systematized at the initial level for the development of Physical Education classes in online mode. 2. It became evident that there are difficulties for the development of Physical Education classes through the online modality, among other aspects because not all teachers master the methodology and adequate forms of teaching in this modality and, on the other hand, because the students who integrating this level manifest demotivation, fear of carrying out activities in online mode, as well as difficulties with connectivity and access to technology for which they require family support. 3. It is necessary to train teachers and parents on the use of the Montessori methodology. Conclusions. The Montessori Methodology is essential for the development of Physical Education classes in online mode, it allows reducing the existing gaps between the level of competencies of teachers and parents and at the same time stimulates the participation of students in the classes. Introducción. La aplicación de metodologías y estilos de enseñanza acorde con la edad e intereses de los escolares ofrece la oportunidad de incentivar su progreso cognitivo, motriz, del lenguaje y socioafectivo. En los menores de Educación Inicial potenciar su desarrollo desde el contexto de la Educación Física en modalidad online sigue siendo un gran desafío. Objetivo. Reflexionar sobre la importancia de la aplicabilidad de la Metodología Montessori en la clase de Educación Física online en el nivel inicial. Metodología. Se utilizó una metodología descriptiva, no experimental, con el empleo de métodos teóricos y empíricos. La población estuvo conformada por la totalidad del universo existente, integrado por estudiantes de 3 a 5 años, padres de familia y docentes de Educación General Básica de la Unidad Educativa Guayaquil. Resultados.1 Se sistematiza la importancia de la aplicabilidad de la Metodología Montessori en el nivel inicial para el desarrollo de las clases de Educación Física en modalidad online. 2.Quedó evidenciado que existen dificultades para el desarrollo de las clases de Educación Física por medio de la modalidad online, entre otros aspectos porque no todos los docentes dominan la metodología y formas adecuadas de enseñanza en esta modalidad y por otra parte porque los estudiantes que integran este nivel manifiestan desmotivación, temor ante la realización de actividades en modalidad online, así como dificultades de conectividad y acceso a la tecnología por lo que requieren acompañamiento familiar. 3. Es necesario capacitar a los docentes y padres de familia sobre el uso de la metodología Montessori. Conclusiones. La Metodología Montessori es fundamental para el desarrollo de las clases de Educación Física en modalidad online, permite disminuir las brechas existentes entre el nivel de competencias de los docentes y padres de familia y al mismo tiempo estimula la participación de los estudiantes en las clases.