info:eu-repo/semantics/article
Multisensory stimulation in comprehensive child development: systematic review from the perspective of social distancing
Estimulación multisensorial en el desarrollo integral infantil: Revisión sistemática desde la perspectiva de distanciamiento social
Registro en:
10.33262/concienciadigital.v6i1.4.1991
Autor
Acosta Bones, Silvia Beatriz
Rosero Morales, Elena del Rocío
Galarza Galarza, Jeanneth Caroline
Estupiñán Guamaní , Milena Aracely
Institución
Resumen
Introduction: In the educational context, one of the main objectives is to work on children's integral development; the Early Education curriculum characterizes the areas of development and learning for infants and describes the objectives and skills to be developed. Thus, sensory stimulation is significant in the development of the cognitive, affective-social, motor, and language areas affected by social distancing. Objective: To synthesize the studies on sensory stimulation in child development during social distancing. Methodology. The study followed a descriptive methodology; the use of theoretical and empirical methods and the SLR (Systematic Literature Review) allowed consulting in degree projects linked to the research project of the Program "Early multisensory stimulation based on the Montessori methodology for children from 0-5 years old with or without special educational needs after social distancing" carried out by the students of Nursery Education and Early Childhood Education of the periods that correspond to social distancing. Results: the selection of 6 investigations that contributed to synthesizing the theoretical foundations on the sensorial stimulation in integral child development, facilitating the concretion of the stimulation in 7 senses that promote the child's integral development, such as 2. Auditory stimulation. Tactile stimulation. 4. Taste stimulation. Olfactory stimulation 6. The vestibular stimulation 7. The proprioceptive stimulation allows executing the essential functions of the child such as comprehension, attention, memory, language, sensoperceptions, body scheme, laterality, directionality, temporal notions, fine and gross motor skills in the cognitive area, social, affective, motor, and language vital in childhood and a permanent challenge that in time of social distancing has been limited. Conclusions: The systematization of previous research on multisensory stimulation in child development highlights the need for the child to have an adequate stimulation of the environment to enhance his or her integral development, which has been limited by social distancing. Introducción: En el contexto educativo uno de los objetivos principales es trabajar el desarrollo integral infantil, el currículo de Educación Inicial caracteriza los ámbitos de desarrollo y aprendizaje para infantes y describen objetivos y destrezas que debe desarrollarse. Es así como la estimulación sensorial es muy importante en el desarrollo de las áreas cognitiva, afectivo social, motor y del lenguaje las cuales han sido afectadas por el distanciamiento social. Objetivo: Sintetizar los estudios realizados sobre la estimulación sensorial en el desarrollo infantil durante el distanciamiento social. Metodología. El estudio siguió una metodología descriptiva, el empleo de métodos teóricos y empíricos y la RSL (Revisión Sistemática de Literatura), permitió consultar en proyectos de titulación vinculados al proyecto de investigación de la Carrera "Estimulación multisensorial temprana basada en la metodología Montessori para niños/as de 0-5 años con o sin necesidades educativas especiales post distanciamiento social” realizados por las estudiantes de Educación Parvularia y Educación Inicial de los periodos que corresponden al distanciamiento social. Resultados: la selección de 7 investigaciones que contribuyeron a sintetizar los fundamentos teóricos sobre la estimulación sensorial en el desarrollo integral infantil, facilitando la concreción de la estimulación en 7 sentidos que potencian el desarrollo integral del niño como son: 1. La estimulación visual. 2. La estimulación auditiva. 3. La estimulación táctil. 4. La estimulación gustativa. 5. La estimulación olfativa 6. La estimulación vestibular 7. La estimulación propioceptiva que permite ejecutar las funciones básicas del niño como: comprensión, atención, memoria, lenguaje, sensopercepciones, esquema corporal, lateralidad, direccionalidad, nociones temporales, motricidad fina y gruesa en el área cognitiva, afectivo social, motor y lenguaje muy necesarios en la infancia y un desafío permanente que en tiempo de distanciamiento social se ha visto limitado. Conclusiones: La sistematización de las investigaciones relacionadas a la estimulación multisensorial en el desarrollo infantil resaltan la necesidad de que el niño tenga una adecuada estimulación del entorno para que logre potenciar su desarrollo integral el cual se ha visto limitado por el distanciamiento social.