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Internal model for educational quality assurance with a MVAP approach within the framework of the productive units of Higher Education Institutions (HEI) in Ecuador
Modelo interno para el aseguramiento de la calidad educativa con enfoque MPVA en el marco de las unidades productivas de las Instituciones de Educación Superior (IES) en Ecuador.
Registro en:
10.33262/concienciadigital.v4i1.1523
Autor
Ruiz López, Silvana Elizabeth
Casanova Villalba, César Iván
Herrera Sánchez, Maybelline Jaqueline
Navarrete Zambrano, Cecilia Mercedes
Institución
Resumen
Introduction: Due to the health emergency that the world is going through, the Ecuadorian government took several strategies to be able to face it, within which; the institutions of higher education (IES) were affected with the budget reduction, with which it is necessary that the IES establish productive units as sources of complementary income, at the same time that they contribute to the development of linkage and investigation. Objective: To present an internal model for ensuring educational quality with a MVPA approach within the framework of the productive units of Higher Education Institutions (HEI) in Ecuador. This model combines the theory of Productivity Measurement by the Added Value method with the quality model of the Council for Quality Assurance in Higher Education (CQAHE), in order to implement it in the productive units of the IES of Ecuador, to know the levels of productivity and educational quality. Methodology: A series of guidelines are established for the collection of information based on theoretical evidence up to its interpretation - analysis, in order to correlate the variables and determine influence through the comparison of information. Results: With the purpose of validating results and knowing the levels of productivity, the effects in the areas of productivity in the productive units must be analyzed and interpreted to have administrative and financial efficiency in the IES of Ecuador. Conclusions: The model presented for the productive units of the HEI in Ecuador through the application of indicators is considered a management tool that helps increase the levels of productivity, identifying how the variables that compose it interact and determining or establishing levels of productivity and quality in education. Introducción: Debido a la emergencia sanitaria por la que atraviesa el mundo, el gobierno ecuatoriano tomo varias estrategias para poder afrontarla, dentro de las cuales; las instituciones de educación superior (IES) fueron afectadas con le reducción de presupuesto, con lo cual es necesario que las IES establezcan unidades productivas como fuentes de ingresos complementarios, al mismo tiempo que contribuyan al desarrollo de vinculación e investigación. Objetivo: Presentar un modelo interno para el aseguramiento de la calidad educativa con enfoque MPVA en el marco de las unidades productivas de las Instituciones de Educación Superior (IES) en Ecuador. Este modelo combina la teoría de la Medición de la Productividad por el Método del Valor Agregado con el modelo de calidad del Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior (CACES), con el fin de implementarlo en las unidades productivas de la IES del Ecuador, para conocer los niveles de productividad y calidad educativa. Metodología: Se establecen una serie de lineamientos para la recopilación de información basándose en evidencia teórica hasta su interpretación – análisis, para poder correlacionar las variables y determinar influencia mediante la comparación de la información. Resultados: Con la finalidad de validar resultados y conocer los niveles de productividad, se debe analizar e interpretar los efectos en los ámbitos de productividad en las unidades productivas para tener eficiencia administrativa y financiera en las IES del Ecuador. Conclusiones: El modelo presentado para las unidades productivas de las IES en Ecuador mediante la aplicación de indicadores se considera una herramienta de gestión que ayuda a incrementar los niveles de productividad, identificando cómo interactúan las variables que lo componen y determinar o establecer niveles de productividad y calidad en la educación.