Pedagogical strategy for the development of the competence of emotional and moral autonomy in the students of Tourism of the University of Havana
Estrategia pedagógica para el desarrollo de la competencia de autonomía emocional y moral en los estudiantes de Turismo de la Universidad de La Habana
dc.creator | Valdés Bencomo, Yulima Daimet | |
dc.creator | Martínez Chacón, Orietta | |
dc.date | 2020-01-02 | |
dc.date.accessioned | 2024-04-29T16:57:00Z | |
dc.date.available | 2024-04-29T16:57:00Z | |
dc.identifier | https://cienciadigital.org/revistacienciadigital2/index.php/ConcienciaDigital/article/view/995 | |
dc.identifier | 10.33262/concienciadigital.v3i1.995 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/9253148 | |
dc.description | The work presents the elaboration of the Pedagogic Strategy for the development of the competition of emotional and moral autonomy (EPDCAEM) in the professional formation of students of tourism of the University of Havana, it was based in the cultural historical focus of the human development that sustains the conception of teaching learning developer. Result that it constituted the objective of the study. The followed methodological strategy was the complex mixed focus in three stages: exploratory, transform descriptive and transform, by means of resources of the Investigation Action Participative (IAP), in the cycles: planning, observation, reflection action. Is necessary the concept of competition of emotional autonomy and resulting morals of the theoretical systematizing, when considering emergent indicators from their development, by means of procedures vigotskianos of current and potential diagnosis, during the progressive construction and verification of the strategy, with the active participation of professors and students, from the integrative main discipline, in the formative process. You concludes on the value of the assumed methodological theoretical foundation, the holistic and integrative perspective of the professional's of tourism EPDCAEM and their dynamic, flexible, functional character, transformer, traverse to the instruction and education in the formation, from the pedagogic science. | en-US |
dc.description | El trabajo presenta la elaboración de la Estrategia Pedagógica para el desarrollo de la competencia de autonomía emocional y moral (EPDCAEM) en la formación profesional de estudiantes de turismo de la Universidad de La Habana, se fundamentó en el enfoque histórico cultural del desarrollo humano que sustenta la concepción de enseñanza aprendizaje desarrollador. Resultado que constituyó el objetivo del estudio. La estrategia metodológica seguida fue el enfoque mixto complejo en tres etapas: exploratoria, descriptiva transformadora y transformadora, mediante recursos de la Investigación Acción Participativa (IAP), en los ciclos: planeación, observación, reflexión acción. Se precisa el concepto de competencia de autonomía emocional y moral resultante de la sistematización teórica, al considerar indicadores emergentes desde su desarrollo, mediante procedimientos vigotskianos de diagnóstico actual y potencial, durante la construcción progresiva y verificación de la estrategia, con la participación activa de profesores y estudiantes, desde la disciplina principal integradora, en el proceso formativo. Se concluye sobre el valor del fundamento teórico metodológico asumido, la perspectiva holística e integradora de la EPDCAEM del profesional de turismo y su carácter dinámico, flexible, funcional, transformador, transversal a la instrucción y educación en la formación, desde la ciencia pedagógica. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | text/plain | |
dc.format | application/epub+zip | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Ciencia Digital Editorial | es-ES |
dc.relation | https://cienciadigital.org/revistacienciadigital2/index.php/ConcienciaDigital/article/view/995/2402 | |
dc.relation | https://cienciadigital.org/revistacienciadigital2/index.php/ConcienciaDigital/article/view/995/2403 | |
dc.relation | https://cienciadigital.org/revistacienciadigital2/index.php/ConcienciaDigital/article/view/995/2404 | |
dc.rights | Derechos de autor 2019 ConcienciaDigital | es-ES |
dc.source | ConcienciaDigital; Vol. 3 Núm. 1 (2020): Desarrollo; 6-22 | es-ES |
dc.source | ConcienciaDigital; Vol. 3 No. 1 (2020): Desarrollo; 6-22 | en-US |
dc.source | ConcienciaDigital; v. 3 n. 1 (2020): Desarrollo; 6-22 | pt-BR |
dc.source | 2600-5859 | |
dc.source | 2600-5859 | |
dc.source | 10.33262/concienciadigital.v3i1 | |
dc.subject | Competition of emotional and moral autonomy. | es-ES |
dc.title | Pedagogical strategy for the development of the competence of emotional and moral autonomy in the students of Tourism of the University of Havana | en-US |
dc.title | Estrategia pedagógica para el desarrollo de la competencia de autonomía emocional y moral en los estudiantes de Turismo de la Universidad de La Habana | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Artículo revisado por pares | es-ES |