info:eu-repo/semantics/article
Handicrafts and their real impact on tourism
Las artesanías y su real impacto en el turismo
Registro en:
10.33262/concienciadigital.v2i2.942
Autor
Velasteguí López, Efraín
Institución
Resumen
Handicrafts are an important resource for tourists who like to appreciate popular expressions of art in different materials. For this reason, the handicraft of vegetable fiber (perlilla shrub) that is made in Ecuador, is a cultural and natural product that reproduces pieces such as deer, baskets, ducks and swans, but above all births, angels, sleighs and Santa Claus, which are figures associated with Christmas (period of the year in which these crafts are sold).
The binomial natural resources and culture has been successful in other countries that have seen increase the economic income of their rural populations with projects that highlight the cultural peculiarities of its people and the natural beauties of its environment. Some examples are found in Bahia, where the art and historical heritage of this city is promoted as a tourist attraction, or the case of Spain with a wide range of rural tourism based on gastronomy, associated with parties, religious events and social events, which attracts numerous tourists tasters of traditional food, who follow gastronomic routes of typical products.
The mass tourism was considered that the only ones who had free time were an elite that could also have economic resources to practice tourism. Today the phenomenon has spread to all social classes to a greater or lesser extent.
La artesanía es un importante recurso para un turismo que gusta de apreciar las expresiones populares del arte en diversos materiales. Por ello, la artesanía de fibra vegetal (arbusto de perlilla) que se realiza en el Ecuador, es un producto cultural y natural que reproduce piezas como venados, canastas, patos y cisnes, pero sobre todo nacimientos, ángeles, trineos y Santa Claus, que son figuras asociadas a la Navidad (periodo del año en el que se venden más estas artesanías).
El binomio recursos naturales y cultura ha sido exitoso en otros países que han visto aumentar los ingresos económicos de sus poblaciones rurales con proyectos que resaltan las peculiaridades culturales de su gente y las bellezas naturales de su entorno. Algunos ejemplos los encontramos en Bahía, donde se promueve el arte y el patrimonio histórico de esta ciudad como reclamo turístico, o el caso de España con una oferta muy amplia de turismo rural basado en lo gastronómico, asociado a fiestas, actos religiosos y eventos sociales, que atrae a numerosos turistas degustadores de la comida tradicional, quienes siguen rutas gastronómicas de productos típicos.
La masificación del turismo se consideró que los únicos que disponían de tiempo libre eran una élite que podía disponer, además, de recursos económicos para practicar el turismo. Hoy en día el fenómeno se ha extendido a todas las clases sociales en mayor o menor medida.