info:eu-repo/semantics/article
Impact of educational technology on high school students, Emilio Isaias Abihanna institution, in Ecuador
Impacto de la tecnológica educativa en estudiantes de bachillerato, institución Emilio Isaías Abihanna, en Ecuador
Registro en:
10.33262/exploradordigital.v8i1.2985
Autor
Valdiviezo Corella, Blanca Mercedes
Jácome Segovia, Diego Fernando
Alfonso Caveda, Duniesky
Institución
Resumen
Introduction: the investigative study focuses on the impact of technology in education, specifically in the entrepreneurship and management course for third-year high school students at the Emilio Isaías Abihanna Educational Unit, Ecuador. Objective: evaluate the impact of educational technology on the teaching-learning process of entrepreneurship and management in third-year high school students at the Emilio Isaías Abihanna Educational Unit. Methodology: the methodology used was qualitative and descriptive, using observation and a 10-question questionnaire directed at 42 students. The data collected revealed the importance of technology in improving engagement, memory, and creativity in learning. Before the implementation of educational technology, classes lacked interaction and collaboration between students, resulting in demotivation. Results: The initial survey indicated that 29% used devices to study, while 71% did not. However, 83% considered technology essential for learning, although 17% did not see it that way. Regarding the use of educational software, 71% felt comfortable, while 29% showed discomfort, representing a challenge to improve interest in its use. After technology integration, a significant 83% increase in student device use was observed. 90% perceived the importance of technology in learning, noting a positive change in the understanding of the subjects and greater efficiency in studying. 95% experienced an improvement in collaboration between colleagues thanks to educational technology. Conclusions: the research maintains that the appropriate use of technology in education, guided by teachers, promotes the personal development of students, and improves their quality of life. Introducción: el estudio investigativo se centra en el impacto de la tecnología en la educación, específicamente en el curso de emprendimiento y gestión para estudiantes de tercer año de bachillerato en la Unidad Educativa Emilio Isaías Abihanna, Ecuador. Objetivo: evaluar el impacto de la tecnología educativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje de emprendimiento y gestión en estudiantes de tercero de bachillerato en la Unidad Educativa Emilio Isaías Abihanna. Metodología: la metodología empleada fue cualitativa y descriptiva, utilizando observación y un cuestionario de 10 preguntas dirigido a 42 estudiantes. Los datos recopilados revelaron la importancia de la tecnología para mejorar la participación, la memoria y la creatividad en el aprendizaje. Antes de la implementación de la tecnología educativa, las clases carecían de interacción y colaboración entre estudiantes, resultando desmotivadoras. Resultados: la encuesta inicial indicó que el 29% utilizaba dispositivos para estudiar, mientras que el 71% no lo hacía. Sin embargo, el 83% consideraba esencial la tecnología para el aprendizaje, aunque el 17% no lo veía así. Respecto al uso de software educativo, el 71% se sentía cómodo, mientras que el 29% mostraba incomodidad, representando un desafío para mejorar el interés en su uso. Después de la integración de la tecnología, se observó un aumento significativo del 83% en el uso de dispositivos por parte de los estudiantes. El 90% percibió la importancia de la tecnología en el aprendizaje, notando un cambio positivo en la comprensión de las asignaturas y una mayor eficiencia en el estudio. El 95% experimentó una mejora en la colaboración entre compañeros gracias a la tecnología educativa. Conclusiones: la investigación sostiene que el uso adecuado de la tecnología en la educación, guiado por los docentes, promueve el desarrollo personal de los estudiantes y mejora su calidad de vida.