info:eu-repo/semantics/article
Analysis of socioeconomic factors in the participation of parents in the Ecuadorian educational context
Análisis de factores socioeconómicos en la participación de los padres en el contexto educativo ecuatoriano
Registro en:
10.33262/exploradordigital.v5i4.1910
Autor
Bustos Yépez, Morayma Jimena
Navas Franco, Lourdes Elizabeth
Vega Buenaño, Fernando Sebastián
Institución
Resumen
Introduction. The family is the axis on which the social structure develops, and that is why exploring how they participate in the school life of children becomes, over the years, something of importance. It is necessary to know how participation develops from some of the variables that can influence it. Objetive. Contrast whether the participation of parents in school activities has something to do with schooling, occupation, gender, marital status, age of parents, region, sector, and type of support of the school in which their children study. Methodology. For this, field research of cross-sectional type, of descriptive scope, was carried out, to check the levels of relationship, among the variables of this study. Chi-square test was used with the statistical software R Project. Results. As main results, it was found that the variables schooling (2.255e-12), occupation (9.578e-13), gender (6.43e-15), marital status (0.04333), sector (0.0006822) and type of school support (0.0001065) are related to the levels of parental participation, while the age of the parents (0.2975), and the region (0.6784) do not have significant levels of relationship. Conclusions. It is concluded in the study that the level of participation of parents in the Ecuadorian educational context is high; the variables that are related in a positive or negative way must be taken into consideration to improve the school processes that need this collaboration. Introducción, la familia es el eje sobre el cual la estructura social se desenvuelve, y es por eso que investigar como la familia participa en la vida escolar de los niños se va convirtiendo al pasar de los años en algo de importancia, es necesario conocer cómo se desarrolla la participación desde algunas de las variables que pueden influenciarla. Objetivo, relacionar si la participación de los padres en las actividades escolares tiene algo que ver con la escolaridad, ocupación, género, estado civil, edad de los padres, la región, sector y tipo de sostenimiento de la escuela en la que estudian sus hijos. Metodología, se realizó una investigación de campo de tipo transeccional de alcance descriptivo, para comprobar los niveles de relación, entre las variables de este estudio se utilizó la prueba chi cuadrado con el software estadístico R Project. Resultados, se encontró como principales resultados que las variables escolaridad (2.255e-12), ocupación (9.578e-13), género (6.43e-15), estado civil (0.04333), sector (0.0006822) y tipo de sostenimiento de la escuela (0.0001065) tienen relación con los niveles de participación de los padres, mientras que la edad de los padres (0.2975), y la región (0.6784) no tienen niveles de relación significativos. Conclusión, se concluye en el estudio que el nivel de participación de los padres en el contexto educativo ecuatoriano es alto, se deben tomar en consideración las variables que se relacionan de manera positiva o negativa para mejorar los procesos escolares que necesitan de esa colaboración conjunta.