info:eu-repo/semantics/article
The self-concept and social skills of Psychopedagogy students (Technical University of Ambato) during the health emergency
El autoconcepto y las habilidades sociales de los estudiantes de Psicopedagogía (Universidad Técnica de Ambato) durante la emergencia sanitaria
Registro en:
10.33262/exploradordigital.v5i4.1880
Autor
Joseline Andrea, Bermeo Ochoa
Indacochea Mendoza, Luis René
Cadena Peralta, Gladys Alexandra
Ochoa Guallpa, Melida Patricia
Institución
Resumen
Introduction. In the present study it is highlighted that people strengthen their personality through their self-concept and the acquisition of social skills, components that favor the assimilation of procedures, the development of skills, and reflection, articulating conceptual, procedural, and attitudinal knowledge to cope with a changing world. Objective. To determine the influence of Self-concept on the social skills of leveling students, first and second in the Psychopedagogy career of the Technical University of Ambato during the Health Emergency. Methodology. This research has a qualitative-quantitative approach with a documentary and field bibliographic review through the application of the Test AF-5 Self-concept Form 5 and the Gismero Social Skills Scale. The RHO-Sperman statistic shows a slight inverse correlation between the Physical Self-Concept dimension and the Anger Expression area. Outcome. Chi-square approves the hypothesis: Self-concept IF affects the Social Skills of leveling students, first and second in the Psychopedagogy career during the Health Emergency. Based on the research, it is concluded that the students have a Medium Self-concept and Low Social Skills. Conclusion. The Department of Student Welfare is suggested to make use of it so that university students can raise their level of Self-concept and Social Skills, which will help them develop and function in different contexts such as: academic, social, personal and professional and so on. Meet your proposed goals in a specified time. Introducción. En el presente estudio se resalta que las personas afianzan su personalidad mediante su autoconcepto y la adquisición de habilidades sociales, componentes que favorecen en la asimilación de procedimientos, el desarrollo de destrezas, y la reflexión, articulando el conocimiento conceptual, procedimental, y actitudinal para hacer frente a un mundo cambiante. Objetivo. Determinar la influencia del Autoconcepto en las habilidades sociales de los estudiantes de nivelación, primero y segundo de la carrera de Psicopedagogía de la Universidad Técnica de Ambato durante la Emergencia Sanitaria. Metodología. La presente investigación tiene enfoque cuali-cuantitativo con revisión bibliográfica documental y de campo mediante la aplicación del Test AF-5 Autoconcepto Forma 5 y Escala de Habilidades Sociales de Gismero. El estadígrafo RHO-Sperman arroja una correlación inversa leve entre la dimensión Autoconcepto Físico y el área Expresión de Enfado. Resultado. Chi-cuadrado aprueba la hipótesis: el Autoconcepto SI incide en las Habilidades Sociales de los estudiantes de nivelación, primero y segundo de la carrera de Psicopedagogía durante la Emergencia Sanitaria. En base a la investigación se concluye que los estudiantes tienen un Autoconcepto Medio y Habilidades Sociales Bajas. Conclusión. Se sugiere al Departamento de Bienestar Estudiantil hacer uso de la misma para que los estudiantes universitarios puedan elevar su nivel de Autoconcepto y Habilidades Sociales, mismos que le servirán para desarrollarse y desenvolverse en diferentes contextos como son: académico, social, personal y profesional y así cumplir sus metas propuestas en un tiempo determinado.