info:eu-repo/semantics/article
Analysis of the satisfaction of the students of the tourism career of the University of Matanzas with their training process in the 2018-2019 academic year.
Análisis de la satisfacción de los estudiantes de la carrera de turismo de la Universidad de Matanzas con su proceso de formación en el curso 2018-2019.
Registro en:
10.33262/exploradordigital.v5i1.1513
Autor
Jiménez Valero, Bisleivys
Vázquez Garriga, Manuel de Jesús
Santoyo Sánchez, Sandra Silvia
Institución
Resumen
The objective of this work is to evaluate the satisfaction of the students of the Tourism Career of the University of Matanzas with their training process in the 2018-2019 academic year. For this, the satisfaction survey that the Ministry of Higher Education applies once a year in all the university centers of the country is used. To this survey, as many columns as subjects are taught per academic year are added. The results obtained quantitatively show that student satisfaction ranges from 52% to 95%. As for the qualitative results and main suggestions are: more language training and longer hours of work practice. Based on the results obtained, it is determined that the applied survey is very general, making it difficult to obtain data that indicates the presence of possible improvements, which is why an investigation is carried out and a new survey is proposed to evaluate the satisfaction. El presente trabajo persigue como objetivo evaluar la satisfacción de los estudiantes de la Carrera de Turismo de la Universidad de Matanzas con su proceso de formación en el curso 2018-2019. Para ello se emplea la encuesta de satisfacción que aplica el Ministerio de Educación Superior una vez al año en todos los centros universitarios del país, a dicha encuesta se le agregan tantas columnas como asignaturas se imparte por año académico. Los resultados obtenidos cuantitativamente arrojan, que la satisfacción de los estudiantes oscila desde 52% hasta 95%. En cuanto a los resultados cualitativos y principales sugerencias se encuentran: más formación en idioma y mayores horas de prácticas laborales. A partir de los resultados obtenidos se determina que la encuesta aplicada es muy general por lo que se dificulta la obtención de datos que indiquen la presencia de posibles mejoras, de ahí que se realice una investigación y se proponga una nueva encuesta para la evaluación de la satisfacción.