info:eu-repo/semantics/article
Quality cost systems for tourist accommodation establishments
Sistemas de costes de calidad para establecimientos de alojamiento turístico
Registro en:
10.33262/visionariodigital.v7i3.2646
Autor
Mayorga Ases, Maria Jose
Velastegui Hernández, Rommel Santiago
Mayorga Ases, Leticia Abigail
Carranza Calero, Diego Mauricio
Institución
Resumen
Introduction. Cost of quality (COQ) systems are methodologies that allow tourist accommodation establishments to evaluate their resources used for quality-related purposes. The implementation of COQ systems is crucial to effectively control costs and ensure the delivery of high-quality experiences to customers. By identifying the different types of quality costs, such as prevention costs and evaluation costs to enhance their reputation, build customer confidence and increase customer loyalty. Overcoming these challenges requires a comprehensive understanding of the critical components of quality management in the hospitality industry and the integration of quality cost systems into overall management strategies. Objective. To analyze the importance of quality cost analysis in building customer confidence. Methodology. A ten-step literature review methodology is used to collect, analyze and synthesize relevant information from various sources, such as books, academic articles and other documents, to present an overview of the state of knowledge on quality cost systems for tourist accommodation establishments. Results. Eight main results are obtained, among which we have: 1. types of quality costs in tourist accommodation establishments. 2. prevention costs in tourist accommodation establishments. 3.costs of evaluation in tourist accommodation establishments. 4.costs for internal failures in tourist accommodation establishments. 5.external costs of failure in tourist accommodation establishments. 6.advantages of implementing a quality cost system in tourist accommodation establishments 7. challenges of the implementation of a quality cost system in tourist accommodation establishments. 8.practical cases of successful implementation of quality cost systems in tourist accommodation establishments. Conclusion. Quality cost systems play a crucial role in ensuring the success and competitiveness of tourist accommodation establishments. The implementation of quality cost systems in tourist accommodation establishments is crucial to ensure continuous improvement and quality control of the services provided, establishments can effectively control costs and improve the overall guest experience. By collaborating with stakeholders and adopting best practices, tourism accommodation establishments can improve their quality cost systems and ultimately provide a better experience for their guests. Introducción. Los sistemas de coste de la calidad (COQ), son metodologías que permiten a los establecimientos de alojamiento turístico evaluar sus recursos se utilizan para relacionadas con la calidad. La implantación de sistemas de costes de calidad es crucial para controlar eficazmente los costes y garantizar la prestación de experiencias de alta calidad a los clientes. Al identificar los distintos tipos de costes de calidad, como los costes de prevención y los costes de evaluación para mejorar su reputación, generar confianza entre los clientes y aumentar su fidelidad. La superación de estos retos requiere una comprensión global de los componentes críticos de la gestión de la calidad en el sector de la hostelería y la integración de los sistemas de costes de calidad en las estrategias generales de gestión. Objetivo. Analizar la importancia del análisis de los costos de la calidad para generar confianza a los clientes. Metodología. Por medio de diez pasos se utiliza una metodología de revisión bibliográfica que consiste en recopilar, analizar y sintetizar la información relevante de diversas fuentes, como libros, artículos académicos y otros documentos, para presentar una visión general del estado del conocimiento sobre los sistemas de costes de calidad para establecimientos de alojamiento turístico. Resultados. Se obtienen ocho resultados principales entre los cuales tenemos: 1. tipos de costes de calidad en los establecimientos de alojamiento turístico. 2. costes de prevención en los establecimientos de alojamiento turístico. 3.costes de evaluación en los establecimientos de alojamiento turístico. 4.costes por fallos internos en establecimientos de alojamiento turístico. 5.costes externos de fracaso en los establecimientos de alojamiento turístico. 6.ventajas de implantar un sistema de costes de calidad en los establecimientos de alojamiento turístico 7. retos de la implantación de un sistema de costes de calidad en los establecimientos de alojamiento turístico. 8.casos prácticos de implantación con éxito de sistemas de costes de calidad en establecimientos de alojamiento turístico. Conclusión. Los sistemas de costes de calidad desempeñan un papel crucial para garantizar el éxito y la competitividad de los establecimientos de alojamiento turístico. La implantación de sistemas de costes de calidad en los establecimientos de alojamiento turístico es crucial para garantizar la mejora continua y el control de la calidad de los servicios prestados, los establecimientos pueden controlar eficazmente los costes y mejorar la experiencia general de los huéspedes. Por medio de la colaboración con las partes interesadas y la adopción de las mejores prácticas, los establecimientos de alojamiento turístico pueden mejorar sus sistemas de costes de calidad y, en última instancia, ofrecer una mejor experiencia a sus huéspedes.