Artículo de revista
Integration of algebra and chemistry concepts with molecular descriptors: A problem-based-learning exercise
Registro en:
1870-8404
0187-893X
Corporación Universidad de la Costa
REDICUC - Repositorio CUC
Autor
Cubillán, Néstor
Marrero-Ponce, Yovani
Inciarte González, Alicia
Institución
Resumen
A problem-based learning experience integrating mathematical concepts of linear and
abstract algebra for undergraduate chemistry students is presented. The pedagogical
framework was focused on the conceptual understanding of the vector space, graph
theory and matrix algebra as a tool to obtain chemical information. The students
were capable to solve a problem of physicochemical properties prediction through
the calculation of molecular descriptors of the TOMOCOMD (acronym for TOpological
MOlecular COMputational Design) approach. A “scientific congress” was organized by
students to expose the results of the research. This evaluation strategy stimulated the
self- and co-evaluation. The proposed experience demonstrated an enhanced learning
compared to the traditional model. En este trabajo se presenta una experiencia de de aprendizaje basado en problemas
que integra conceptos matemáticos de algebra lineal y abstracta para estudiante de
pregrado de química. El marco pedagógico se enfocó en el entendimiento conceptual
de espacios vectoriales, teoría de grafos y álgebra matricial como una herramienta para
obtener información química. Los estudiantes fueron capaces de resolver un problema
de predicción de propiedades fisicoquímicas a través del cálculo de descriptores del
esquema TOMOCOMD (siglas en inglés de TOpological MOlecular COMputational
Design). Los estudiantes organizaron un “congreso científico” para exponer los resultados
de la investigación. Esta evaluación estimuló el auto- y co-evaluación. La experiencia
propuesta demostró un aprendizaje mayor al ser comparado con el modelo tradicional.