dc.creatorMarulanda Carmona, Jorge Albeiro
dc.date2022-10-31T21:24:38Z
dc.date2022-10-31T21:24:38Z
dc.date2016
dc.date.accessioned2023-09-27T20:28:55Z
dc.date.available2023-09-27T20:28:55Z
dc.identifier978-958-8406-75-6
dc.identifierhttps://hdl.handle.net/20.500.13018/126
dc.identifier
dc.identifierrepourl:https://repositorio.ceipa.edu.co
dc.identifierrepourl:https://repositorio.ceipa.edu.co
dc.identifierreponame: Fundación Universitaria CEIPA
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8943969
dc.descriptionThis book is the result of a research process fundamentally qualitative, supported by the conception of participatory action research [PAR]–. The project was born before the need to build a proposal to analyze the curricular situation of the municipality of Sabaneta, Antioquia, which would allow the design and implementation of strategies for the improvement of the quality of the educational service, bringing it closer to a model of competency-based training that would respond to recent innovations in pedagogy and didactics in general and to the guidelines of the Ministry of National Education in particular. The project was carried out for four years and due to the challenges raised from the beginning, was characterized as an exercise in collective construction of knowledge, in which they interacted national experts, researchers from the CEIPA Orygen group, and all teachers and directors of educational institutions municipal officials. To guarantee participation and academic construction, Various work tables were held with all the teachers and directors of the eight official educational institutions of the municipality, in each meeting there were also conferences and workshops with experts; which constitutes a methodological success, since it facilitated the development of specific products in the curricular scope of the institutions, in addition to other achievements perhaps intangible but no less important, such as the generation of spaces for dialogue, agreement and exchange among the participants, which gives rise to criticism and debate, thus strengthening the academic culture of the educational community local. In accordance with the IAP methodology, they were actively involved the actors of the process, teachers, directors, students and families, who built a study plan for all the areas, the institutional student assessment system, an instrument for classroom planning by periods and a model for the formulation of mandatory projects. These products were socialized and published on a web platform managed by each educational institution.1 As part of implementation strategies, the "Creativity at School" contest is held annually, which seeks to generate and socialize teaching strategies aimed at developing skills in students and teachers.
dc.descriptionEste libro es el resultado de un proceso de investigación fundamentalmente cualitativa, apoyado en la concepción de la investigación-acción participativa [IAP]–. El proyecto nace ante la necesidad de construir una propuesta de análisis de la situación curricular del municipio de Sabaneta, Antioquia, que permitiera diseñar e implementar estrategias para el mejoramiento de la calidad del servicio educativo, acercándolo a un modelo de formación por competencias que diera respuesta a las innovaciones recientes de la pedagógica y la didáctica en general y a los lineamientos del Ministerio de Educación Nacional en particular. El proyecto se ejecutó durante cuatro años y por los retos planteados desde el inicio, se caracterizó por ser un ejercicio de construcción colectiva de conocimiento, en el cual interactuaron expertos nacionales, investigadores del grupo Orygen de CEIPA, y todos los docentes y directivos de las instituciones educativas oficiales del municipio. Para garantizar la participación y la construcción académica, se realizaron diversas mesas de trabajo con todos los docentes y directivos de las ocho instituciones educativas oficiales del municipio, en cada encuentro se realizaron también conferencias y talleres con expertos; lo que se constituye en un acierto metodológico, pues facilitó el desarrollo de productos concretos en el ámbito curricular de las instituciones, además de otros logros quizá intangibles pero no menos importantes, como la generación de espacios para el dialogo, la concertación y el intercambio entre los participantes, lo que da lugar a la crítica y al debate, fortaleciendo así la cultura académica de la comunidad educativa local. Acorde con la metodología IAP, se involucraron activamente los actores del proceso, docentes, directivos, estudiantes y familias, quienes construyeron un plan de estudios para todas las áreas, el sistema institucional de evaluación de los estudiantes, un instrumento para la planeación de aula por períodos y un modelo para formulación de proyectos obligatorios. Estos productos se socializaron y publicaron en una plataforma web administrable por parte de cada institución educativa.1 Como parte de las estrategias de implementación se realiza anualmente el concurso “Creatividad en la Escuela” que busca generar y socializar estrategias didácticas orientadas al desarrollo de competencias en estudiantes y docentes.
dc.descriptionNo aplica
dc.formatNo aplica
dc.formatTexto
dc.formatapplication/pdf
dc.languagees
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectCompetencias, educación pública, educación básica, educación media
dc.subjectSkills, public education, basic education, secondary education
dc.titleDespertar los saberes: guía de competencias para maestros
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/book
dc.typeArtículos Impresos
dc.typeMonografía
dc.coverageFundación Universitaria CEIPA Powered by Arizona State University


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