Artículo de revista
Epistemic polyphony of research on the students' experiences: The Latin-American case
Polifonía epistémica de investigaciones sobre las experiencias de los estudiantes: El caso latinoamericano
Registro en:
1068-2341
10.14507/epaa.28.4919
MA1DE
WOS:000541654400001
Autor
Guzman-Valenzuela, Carolina
Rojas-Murphy Tagle, Andres
Gomez-Gonzalez, Carolina
Institución
Resumen
In this article, the production of knowledge about what is known in the international literature as 'the student experience' is examined. This construct has been researched in the United Kingdom while, in the United States, the student engagement has gained traction. Although in Latin America the production of knowledge in higher education has been increasing in the last decade, studies on student experiences are rather scarce, although there are abundant literatures on higher education in general. By means of a bibliometric analysis and a content analysis of articles published between 2000 and 2017 by Latin American authors in two recognized indexes (Web of Science and SciELO), this article examines the production of knowledge about higher education students' experiences from a geopolitics of knowledge perspective. The results show that, in Latin America, there is a diverse production of knowledge about higher education students, and given this plurality, the concept of epistemic polyphony is proposed. On the one hand, there is an epistemic predominance of Anglo-Saxon influences but, on the other hand, it also presents specific features related to higher education systems in the region. The article ends with a reflection on the ways in which knowledge is produced in the Latin American region and how such production has an impact on policies. En este artículo se examina la producción de conocimiento sobre lo que en la literatura internacional se conoce como 'la experiencia del estudiante'. Este constructo se ha investigado en el Reino Unido mientras que, en los Estados Unidos, el compromiso de los estudiantes ha ganado terreno. Si bien en América Latina la producción de conocimiento en la educación superior ha ido en aumento en la última década, los estudios sobre las experiencias de los estudiantes son más bien escasos, aunque existe abundante literatura sobre la educación superior en general. Mediante un análisis bibliométrico y de contenido de artículos publicados entre 2000 y 2017 por autores latinoamericanos en dos reconocidos índices (Web of Science y SciELO), este artículo examina la producción de conocimiento sobre las experiencias de los estudiantes de educación superior desde una geopolítica de perspectiva del conocimiento. Los resultados muestran que, en América Latina, existe una producción diversa de conocimiento sobre los estudiantes de educación superior, y dada esta pluralidad, se propone el concepto de polifonía epistémica. Por un lado, hay un predominio epistémico de influencias anglosajonas pero, por otro lado, también presenta rasgos específicos relacionados con los sistemas de educación superior de la región. El artículo finaliza con una reflexión sobre las formas en que se produce el conocimiento en la región latinoamericana y cómo dicha producción incide en las políticas.