Review
MORE THAN THE MOTIFS: THE ARCHAEOLOGICAL ANALYSIS OF ROCK ART IN ARID REGIONS OF THE SOUTHERN HEMISPHERE
MÁS QUE LOS MOTIVOS: EL ANÁLISIS ARQUEOLÓGICO DEL ARTE RUPESTRE EN LAS REGIONES ÁRIDAS DEL HEMISFERIO SUR
Registro en:
0717-7356
10.4067/S0717-73562008000300005
394ZG
WOS:000262491100005
Autor
Ross, June
Valenzuela R, Daniela
Hernandez Llosas, Maria Isabel
Briones, Luis
Santoro, Calogero M.
Institución
Resumen
Three regional rock art studies undertaken in the southern hemisphere (northwest central Queensland in Australia, Lluta Valley in northern Chile and Quebrada de Humahuaca in Northwest Argentina) are analysed. Based on the relationships between rock art and other aspects of the physical, social and chronological context of its production, we show the articulation between the production of rock art and past social strategies. The three examples demonstrate many consistencies in the way rock art has been utilised in arid environments while also identifying regionally distinct variations in technique and function. In each of the and regions, competition arose for limited arid valued resources. In each example, the production of rock art was used as a powerful tool to negotiate newly arising circumstances in order to ensure predictable and desirable economic and social Outcomes for the artists' group. The methods and form used to achieve these outcomes varied in each case study, because of the availability of materials for art production, the topography and environmental conditions in each specific area, particular Cultural preferences and the ways in which people utilised art. In northwest central Queensland the rock art assemblage was employed for the negotiation of group identity at several levels. In the Lluta Valley, the geoglyphs embody social, political and economical aspirations, being produced as a means of legitimating the access of lama caravans to the coast and its resources. In the Quebrada de Humahuaca increased competition for resources led to the production of different rock art assemblages the herders produced panels that played roles such as marking grazing territories, commemorating past events and most significantly, as part of the ritual life of the herders. Se analizan tres estudios regionales de arte rupestre realizados en el hemisferio sur (noroeste central de Queensland en Australia, Valle de Lluta en el norte de Chile y Quebrada de Humahuaca en el noroeste de Argentina). A partir de las relaciones entre el arte rupestre y otros aspectos del contexto físico, social y cronológico de su producción, mostramos la articulación entre la producción del arte rupestre y las estrategias sociales pasadas. Los tres ejemplos demuestran muchas consistencias en la forma en que se ha utilizado el arte rupestre en ambientes áridos al mismo tiempo que identifican variaciones regionalmente distintas en técnica y función. En cada una de las regiones y, surgió la competencia por recursos limitados y valiosos. En cada ejemplo, la producción de arte rupestre se usó como una poderosa herramienta para negociar las nuevas circunstancias que surgían a fin de garantizar Resultados económicos y sociales predecibles y deseables para el grupo de artistas. Los métodos y la forma utilizados para lograr estos resultados variaron en cada estudio de caso, debido a la disponibilidad de materiales para la producción artística, la topografía y las condiciones ambientales en cada área específica, las preferencias culturales particulares y las formas en que las personas utilizaron el arte. En el centro-noroeste de Queensland, el conjunto de arte rupestre se empleó para negociar la identidad del grupo en varios niveles. En el Valle de Lluta, los geoglifos encarnan aspiraciones sociales, políticas y económicas, siendo producidos como un medio para legitimar el acceso de caravanas de llamas a la costa y sus recursos. En la Quebrada de Humahuaca, la creciente competencia por los recursos llevó a la producción de diferentes conjuntos de arte rupestre, los pastores produjeron paneles que desempeñaron funciones tales como marcar territorios de pastoreo, conmemorar eventos pasados y, lo que es más importante, como parte de la vida ritual de los pastores.