Artículo de revista
Perceptions on Regulation and Asymmetry of Information as Critical Factors in University Governance in Latin America
Percepciones sobre la regulación y la asimetría de la información como factores críticos de la gobernanza universitaria en América Latina
Registro en:
2158-2440
10.1177/21582440211023161
YZ8KM
WOS:000755720200001
Autor
Bautista Abello-Romero, Juan
Lopez, Daniel
Ganga, Francisco
Mancilla, Claudio
Institución
Resumen
This article analyzes the results of an inquiry into Latin American university community members' perceptions about regulatory processes and asymmetries of information, as influential factors in the governance of Latin American universities. It does so, by examining the national laws in Argentina, Brazil, Colombia, Chile, and Mexico. Previous studies in this continent have not considered these aspects and perspectives. Our research found significant differences between countries in terms of the Board of Directors' capacity to act and the control mechanisms they can employ-which can be interpreted as national differences in the availability of their resources and their regulatory capacities. On the level of asymmetry of information, there are differences between countries, which depend on the position of the university members in their institutions. Thus, regulation and information are important factors when it comes to the governance of Latin American universities, and can explain its' diversity. Este artículo analiza los resultados de una indagación sobre las percepciones de los miembros de la comunidad universitaria latinoamericana sobre los procesos regulatorios y las asimetrías de información, como factores influyentes en la gobernanza de las universidades latinoamericanas. Lo hace examinando las leyes nacionales de Argentina, Brasil, Colombia, Chile y México. Estudios previos en este continente no han considerado estos aspectos y perspectivas. Nuestra investigación encontró diferencias significativas entre países en cuanto a la capacidad de actuar de la Junta Directiva y los mecanismos de control que pueden emplear, lo que puede interpretarse como diferencias nacionales en la disponibilidad de sus recursos y sus capacidades regulatorias. En el nivel de asimetría de la información, existen diferencias entre países, que dependen de la posición de los miembros universitarios en sus instituciones. Por lo tanto, la regulación y la información son factores importantes cuando se trata de la gobernanza de las universidades latinoamericanas y pueden explicar su diversidad.