Artículo de revista
Professional training and performance of teachers at school level: Employers' perceptions
Formación profesional y desempeño de los docentes a nivel escolar: percepciones de los empleadores
Registro en:
1068-2341
10.14507/epaa.28.4924
NT6FE
WOS:000573033500001
Autor
Espinoza Diaz, Oscar
Gonzalez Fiegehen, Luis Eduardo
Ormazabal Abusleme, Maria Claudia
Sandoval Vasquez, Luis Eduardo
Castillo Guajardo, Dante
Institución
Resumen
The article analyzes the perception of employers on the performance of graduates of teaching programs, coming from Chilean universities that show different level of selectivity. A qualitative design is used, with in-depth interviews conducted in 2017 and 2018. It is concluded that the work performance of teachers is mediated by the degree of selectivity of the training institutions. Perspectives persist in employers that confirm social segregation, both in university education and in teaching work. The optimal teaching performance in high poverty contexts would be related to the adaptation to the educational context, the capacity for social integration, collaborative work and classroom management, among other attributes. El artículo analiza la percepción de los empleadores sobre el desempeño de los egresados de programas de enseñanza, provenientes de universidades chilenas que muestran diferente nivel de selectividad. Se utiliza un diseño cualitativo, con entrevistas en profundidad realizadas en 2017 y 2018. Se concluye que el desempeño laboral de los docentes está mediado por el grado de selectividad de las instituciones formadoras. Persisten perspectivas en los empresarios que constatan la segregación social, tanto en la formación universitaria como en el trabajo docente. El desempeño docente óptimo en contextos de alta pobreza estaría relacionado con la adaptación al contexto educativo, la capacidad de integración social, el trabajo colaborativo y la gestión del aula, entre otros atributos.