Review
Workloads and Emotional Factors Derived from the Transition towards Online and/or Hybrid Teaching among Postgraduate Professors: Review of the Lessons Learned
Cargas de trabajo y factores emocionales derivados de la transición hacia la docencia en línea y/o híbrida entre profesores de posgrado: revisión de las lecciones aprendidas
Registro en:
2227-7102
10.3390/educsci12100666
5O4WC
WOS:000872474700001
Autor
del Arco Bravo, Isabel
Flores-Alarcia, Oscar
Gonzalez-Rubio, Janeth
Serey Araneda, Daniel
Lagos Olivos, Carlos
Institución
Resumen
The objective of the present study was to discover which tasks resulted in a higher workload, leading to a higher anxiety of postgraduate professors at different Ibero-American universities, when dealing with the transition from face-to-face teaching to a virtual one. A questionnaire was constructed that was completed by 125 professors once validated. The results showed that with respect to tasks that required a higher workload, the professors had to re-think methodological strategies and activities, correct the student's work, provide tutoring, and search for materials. As for the degree of anxiety, it was higher, given the increased number of hours in front of the computer, the lack of immediate feedback from the students, the feeling of not reaching all the students, having to look for activities to invigorate the online classes, and the need to prepare more materials and the assessment tasks. The results were the same irrespective of the university, thereby enabling us to conclude that this phenomenon was globalized, and the workload and anxiety were replicated in different contexts. Therefore, it is necessary to implement formative proposals that help manage online or hybrid teaching, beyond the mere transfer of the face-to-face teaching models to virtual ones. El objetivo del presente estudio fue descubrir qué tareas resultaron en una mayor carga de trabajo, lo que provocó una mayor ansiedad de los profesores de posgrado en diferentes universidades iberoamericanas, al enfrentar la transición de la enseñanza presencial a la virtual. Se construyó un cuestionario que fue completado por 125 profesores una vez validado. Los resultados mostraron que con respecto a las tareas que requerían una mayor carga de trabajo, los profesores debían repensar estrategias y actividades metodológicas, corregir el trabajo de los estudiantes, brindar tutorías y buscar materiales. En cuanto al grado de ansiedad, fue mayor, dado el mayor número de horas frente al ordenador, la falta de feedback inmediato por parte de los alumnos, la sensación de no llegar a todos los alumnos, tener que buscar actividades para dinamizar la red clases, y la necesidad de preparar más materiales y las tareas de evaluación. Los resultados fueron los mismos independientemente de la universidad, lo que permite concluir que este fenómeno se globalizó, y la carga de trabajo y la ansiedad se replicaron en diferentes contextos. Por ello, es necesario implementar propuestas formativas que ayuden a gestionar la docencia en línea o híbrida, más allá del mero traslado de los modelos de enseñanza presencial a los virtuales.