Artículo de revista
IMPROVING LIFE SATISFACTION AND JOB SATISFACTION OF EMPLOYEES, THROUGH AN INTERVENTION TO THE SUPERVISORS
MEJORANDO LA SATISFACCIÓN DE VIDA Y LABORAL DE LOS EMPLEADOS, A TRAVÉS DE UNA INTERVENCIÓN A LOS SUPERVISORES
Registro en:
0718-1361
0718-5065
10.4067/s0718-50652019000100217
KE4VE
WOS:000508554100001
Autor
Veloso-Besio, Constanza
Cuadra-Peralta, Alejandro
Gil-Rodriguez, Francisco
Cuadra-Mira, Felipe
Ponce, Felipe
Sjoberg, Oscar
Institución
Resumen
The purpose of this research was to analyze the effectiveness of an intervention program to the supervisors, based on positive psychology and social skills, to improve life satisfaction and job satisfaction of their direct employees belonging to a public sector organization. To analyze the effectiveness of the intervention program. a quasi-experimental design with an inactive-control group was used. The intervention program was applied to a sample of immediate supervisors of a public organization of the health sector. Two groups were formed by the human resource unit: an experimental group of seven supervisors, and an inactive control group of eight supervisors. The effectiveness was evaluated in the direct subordinates (N=41) of the supervisors belonging to the experimental group, and in the subordinates (N=36) of the supervisors belonging to the control group. The intervention program lasted a total of one month and three weeks. Data analysis evidenced that the Factorial MANOVA 2X2 was statistically significant. When performing univariate contrasts, ANOVA interaction effect showed a statistically significant increase in life satisfaction and job satisfaction of the subordinates of those supervisors who received the intervention (experimental group), relative to the subordinates of the control group. Additionally. the effect sizes were of medium to high magnitude, depending on the index used for its estimation. Deploying efforts in supervisors intervention will bring benefits for their direct subordinates, such as a better evaluation of life satisfaction and job satisfaction. El propósito de esta investigación fue analizar la efectividad de un programa de intervención a los supervisores, basado en psicología positiva y habilidades sociales, para mejorar la satisfacción con la vida y la satisfacción laboral de sus empleados directos pertenecientes a una organización del sector público. Analizar la eficacia del programa de intervención. Se utilizó un diseño cuasi-experimental con un grupo de control inactivo. El programa de intervención se aplicó a una muestra de supervisores inmediatos de una organización pública del sector salud. La unidad de recursos humanos formó dos grupos: un grupo experimental de siete supervisores y un grupo de control inactivo de ocho supervisores. La eficacia se evaluó en los subordinados directos (N=41) de los supervisores pertenecientes al grupo experimental, y en los subordinados (N=36) de los supervisores pertenecientes al grupo control. El programa de intervención tuvo una duración total de un mes y tres semanas. El análisis de datos evidenció que el Factorial MANOVA 2X2 fue estadísticamente significativo. Al realizar contrastes univariados, el efecto de interacción ANOVA mostró un aumento estadísticamente significativo en la satisfacción con la vida y la satisfacción laboral de los subordinados de aquellos supervisores que recibieron la intervención (grupo experimental), en relación con los subordinados del grupo control. Además. los tamaños del efecto fueron de magnitud media a alta, dependiendo del índice utilizado para su estimación. Desplegar esfuerzos en la intervención de los supervisores traerá beneficios para sus subordinados directos, como una mejor evaluación de la satisfacción con la vida y la satisfacción laboral.